Wanneer je een offerte maakt, moet je altijd je algemene voorwaarden met je offerte meesturen. Maar wanneer je werkt met online programma’s maak je meestal geen offertes en verkoop je je programma via je webshop. Hoe zorg je ervoor dat je klant dan toch inzage krijgt in je algemene voorwaarden en hiermee akkoord gaat voor bestelling? Je leest het in deze blog.

Algemene voorwaarden bij verkoop van je online programma - online leeromgeving/online academie laten maken en technische ondersteuning bij je online programma

Algemene voorwaarden verplicht in webshop

Als je je online training verkoopt via je webshop ben je verplicht je algemene voorwaarden toe te voegen aan je webshop. Je klant moet namelijk je algemene voorwaarden kunnen inzien voordat hij zich aanmeldt voor je online cursus. Het is trouwens wel zo dat je klant pas een bestelling voor je programma kan plaatsen als hij akkoord gaat met je algemene voorwaarden. Vinkt hij de checkbox van je algemene voorwaarden niet aan dan kan hij ook niet afrekenen en zich dus ook niet aanmelden voor je online training. Je leest hier straks meer over.

Hoe voeg je je algemene voorwaarden toe aan je webshop?

Je moet er eerst voor zorgen dat je je algemene voorwaarden in PDF formaat hebt. Gebruik je WordPress in combinatie met WooCommerce als webshop? In dat geval voeg je het PDF bestand toe aan de mediabibliotheek. Vervolgens krijgt het PDF bestand een URL. Deze URL gebruik je als link om door te verwijzen naar je algemene voorwaarden.

Alle stappen op een rij:

Akkoord algemene voorwaarden bij afrekenen online programma

Je hebt nu de algemene voorwaarden toegevoegd aan je webshop. Op het moment dat een klant zich wilt aanmelden voor je online programma en gaat afrekenen, moet hij de checkbox voor je algemene voorwaarden aanklikken. Hij heeft ook de mogelijkheid om de algemene voorwaarden te lezen.

Wat als je je online training niet via een webshop verkoopt?

Verkoop je je online training niet via een webshop, maar meldt iemand zich per e-mail aan voor je programma? Heb je de prijs voor je online programma op je salespage staan of maak je een offerte? In beide gevallen moet je ervoor zorgen dat je klant de algemene voorwaarden krijgt voordat hij betaalt. Of de klant je algemene voorwaarden ook daadwerkelijk leest, heb je uiteraard geen invloed op.

Salespage en algemene voorwaarden

Op je salespage plaats je altijd maar één link en dat is de aanmeldbutton. Zet dus ook geen link naar de algemene voorwaarden op je salespage. Komt de aanmelding binnen in je mailbox dan kun je de klant de algemene voorwaarden per e-mail sturen.

Offerte en algemene voorwaarden

Stuur je iemand een offerte voor je online training? Dan stuur je de algemene voorwaarden met de offerte mee. Werk je met een boekhoudprogramma dan kun je instellen dat je algemene voorwaarden automatisch met een offerte worden meegestuurd.

Conclusie

Als je een online training verkoopt in je webshop ben je verplicht om de algemene voorwaarden toe te voegen aan je webshop. Heb je een webshop, maar meldt iemand zich per e-mail bij je aan of werk je met offertes? Dan stuur je de algemene voorwaarden met je e-mail of offerte mee.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *