Sommige bezoekers hakken snel knopen door en melden zich meteen aan voor je online training na het lezen van je verkooppagina. Maar anderen zijn wat afwachtender en hebben misschien wel hun twijfels. Hoe neem je deze twijfels weg en overtuig je de bezoeker van je verkooppagina om zich aan te melden voor je online training? Je leest het in deze blog.

Hoe overtuig je de bezoeker van je verkooppagina om zich aan te melden voor je online training? - online leeromgeving/online academie laten maken en technische ondersteuning bij je online training/online programma/online cursus - WordPress Learndash - wishlist member

Welk resultaat beloof je met je online training?

Waar staat de bezoeker van je verkooppagina nu? Welk probleem heeft hij? Of welk verlangen? En welk resultaat beloof je met je online training? Vertel duidelijk wat jouw online programma hem gaat opleveren. Wees hier niet vaag in. En beloof geen dingen die je niet waar kan maken, maar wees realistisch. Maak jij de verwachting niet waar met je online programma dan levert het je alleen maar teleurgestelde klanten op die negatief over jou praten of zelfs slechte reviews achterlaten. Je kunt beter heel duidelijk hierin zijn. Misschien dat je dan wel klanten misloopt, maar het gaat erom dat je de juiste klanten aantrekt voor je online training. Mensen die je echt verder kan helpen.

Welk probleem of verlangen heeft je doelgroep?

Ik schreef al dat je moet schrijven over het resultaat dat je online training oplevert. Maar schrijf vooral ook over de problemen en verlangens van je lezer. Op deze manier voelt je lezer herkenning en voelt hij zich begrepen door jou. Het moet voor hem voelen alsof de verkooppagina speciaal voor hem geschreven is. Hij zal dan ook eerder aanhaken bij de rest van de tekst op je verkooppagina. En overtuigd raken dat je online training iets voor hem is.

Voor wie is de cursus bedoeld?

Omschrijf duidelijk voor wie je cursus bedoeld is. Hoe specifieker hoe beter. En vermeld ook of en welke kennis en ervaring iemand moet hebben om resultaat te behalen met je online training. Als je niet duidelijk omschrijft voor wie je cursus is, krijg je misschien klanten in je leeromgeving die helemaal niet geholpen zijn met jouw training. Dit leidt – net als bij het niet goed omschrijven van het resultaat – tot teleurgestelde klanten. Klanten hebben immers betaald voor je online training, dus willen wel resultaat terugzien.

Hoe is de cursus opgebouwd?

Leg op je verkooppagina uit hoe je online cursus in elkaar zit. Hoe is de cursus opgebouwd? Uit hoeveel modules bestaat deze? Krijgt je deelnemer na aanmelding meteen toegang tot alle modules of komt er elke week een module vrij? En hoe lang houdt hij toegang tot je online leeromgeving? Is dat onbeperkt of een bepaalde periode? Zit er live support bij zoals een bi-weekly of maandelijkse online Q&A sessie? Waar kan je deelnemer terecht wanneer hij tijdens het volgen van de online lessen vragen heeft? Zit er bijvoorbeeld een community bij? Of organiseer je een livedag voor je deelnemers? Vermeld alle praktische zaken duidelijk op je verkooppagina. Want mensen hebben altijd dit soort praktische vragen. Je kunt deze ook vermelden onder een kop “Veelgestelde vragen”. Hoe meer vragen je in je tekst of onder het kopje “Veelgestelde vragen” beantwoordt met hoe minder vragen je lezer blijft zitten. Belangrijk om te weten is dat een bezoeker die met vragen blijft zitten, zich minder snel aanmeldt voor je online programma. Wees dus zo duidelijk mogelijk en bedenk welke vragen je lezer zou kunnen hebben. En beantwoord deze dus op je verkooppagina.

Bied betaling in termijnen aan

Hoe heb je de betaling geregeld? Vraag je een eenmalige investering of kan iemand ook in termijnen betalen? Bij grote bedragen is het beter om je bezoeker ook de optie te bieden om in termijnen te betalen. Niet iedereen heeft namelijk een groot bedrag klaarliggen om in één keer te kunnen investeren. Zou je geen termijnbetaling aanbieden, dan loop je misschien klanten mis. Klanten die je heel goed had kunnen helpen. En die jouw online training ook weer aan anderen hadden kunnen aanprijzen.

Welke bonussen zitten er bij je online training?

Zorg dat er altijd een bonus bij je online training zit. Hierdoor geef je nog meer waarde aan je online training. En kun je zelfs een hogere prijs vragen voor je programma. Voeg niet zomaar een bonus toe aan je online training, maar zorg dat deze echt waardevol en relevant is. En benoem je bonussen op je verkooppagina. Het kan je bezoeker net het laatste zetje geven om je online programma te kopen.

Garantie

Garantie kan je lezer ook over de streep trekken om zich aan te melden voor je online programma. Denk aan de garantie dat iemand binnen een x aantal dagen zijn geld terug kan vragen als het programma toch niet is wat hij ervan verwacht had. Stel wel als voorwaarde dat hij al zijn huiswerk heeft gemaakt en ingeleverd. Op deze manier kun je zien dat je klant toch zijn uiterste best heeft gedaan en niet zomaar zegt dat het programma “niets” voor hem is. Je kunt ook een garantie bieden dat je klant je hulp kan inschakelen, mocht hij ergens niet uitkomen. Je kunt deze hulp natuurlijk ook beperken tot een x aantal keer of een x aantal uur.

Testimonials

Heb je je online training al eerder verkocht? Vraag je deelnemers om een testimonial. Hoe hebben zij jouw online training ervaren? Hoe waarderen zij de inhoud en vooral: welk resultaat hebben ze behaald met je online training? Heeft jouw training hun probleem verholpen of hebben zij hiermee hun droom bereikt? Je kunt je deelnemers vragen om een geschreven review, maar ook om een testimonial op video. Testimonials op video zijn namelijk nog effectiever en maken meer indruk op je lezer. Plaats dus vooral reviews op je verkooppagina, geschreven of in de vorm van een video. Verkoop je deze training voor het eerst? Je kunt dan ook testimonials plaatsen die klanten hebben geschreven over de samenwerking met jou of over eerdere online programma’s die ze bij jou hebben gevolgd. Hoe dan ook: testimonials mogen niet ontbreken op je verkooppagina. Want wat is nu het beste bewijs dat jij de expert bent of dat je programma’s doen wat ze beloven dan het verhaal van je deelnemers?

Conclusie

Duidelijkheid staat voorop op je verkooppagina. Want een lezer die twijfelt of nog vragen heeft, zal zich niet aanmelden voor je online programma. Vermeld dus heel duidelijk welk resultaat je belooft met je programma en omschrijf voor wie de online training geschikt is. Bedenk welke praktische vragen je lezer kan hebben en geef hier antwoord op. Geef ook aan welke bonussen je lezer bij aankoop van je online cursus krijgt en of hij garantie krijgt. En bied je hem de mogelijkheid om in termijnen te betalen? Schrijf vooral ook over de problemen die hij ervaart en over de dromen die hij heeft. Het zorgt ervoor dat je bezoeker zich door jou begrepen voelt waardoor hij eerder zal aanhaken. En vergeet vooral ook niet om testimonials te plaatsen. Een perfect middel om je lezer over de streep te trekken.

Hulp nodig bij de verkooppagina van je online training?

Heb je de teksten voor je verkooppagina klaar, maar weet je niet hoe je hier een pagina in WordPress van kan maken? Of heb je misschien ook nog ondersteuning nodig bij het maken van je online leeromgeving waar je je lessen in kan zetten? Plan dan een online kennismakingsgesprek met me in.