Iets wat veel ondernemers bezighoudt, is hoe hoog hun website in Google staat. Als je online diensten verkoopt, zoals je online training, dan speelt je hele bedrijf zich online af. Van het vergaren van leads tot het ontvangen van online bestellingen voor je online training. De vindbaarheid van de salespage van je online training is dan heel belangrijk. Net als de vindbaarheid van blogs die je over het onderwerp van je online training schrijft en waarin je doorverwijst naar de salespage. In deze blog lees je hoe je de positie van je website in Google checkt zodat je kunt nagaan hoe jouw website scoort op de voor jouw relevante zoektermen.

Waarom moet je de vindbaarheid van je website regelmatig checken?
Het is belangrijk om de vindbaarheid van je website in de gaten te houden. Wanneer je op pagina 10 staat op jouw belangrijkste zoekterm, is de kans klein dat een klant jou op die term gaat vinden. Denk bijvoorbeeld aan een term gerelateerd aan het onderwerp van de online training die je aanbiedt. De meeste bezoekers kijken niet verder dan pagina 1 of 2 in Google. Wanneer je je positie in Google in de gaten houdt, kun je hier op inspelen. Wanneer je heel laag scoort in de zoekresultaten weet je dat het de hoogste tijd is om aan de vindbaarheid van je website te gaan werken.
Google toont resultaten op basis van zoekgedrag in het verleden
Hoe check je nu je positie in de Google zoekresultaten? Je kunt natuurlijk de zoektermen invoeren in Google, maar de positie waarop jouw website wordt weergegeven is mogelijk niet de juiste. Dat komt omdat je vast en zeker je eigen website weleens eerder hebt bezocht. De zoekresultaten die dan worden weergegeven worden dan beïnvloed door het bezoek aan jouw site. Dit betekent dat jouw website dan eigenlijk hoger wordt weergegeven in de zoekresultaten dan dat het werkelijk scoort in Google.
Dit geldt niet alleen voor jouw website, maar voor alle websites die je bezoekt. Stel: je zoekt een boekhouder in de regio Leiden en je typt boekhouder regio Leiden. Vervolgens klik je op de website van een bepaalde boekhouder. De volgende keer dat je dezelfde zoekopdracht intypt, verschijnt de site van de boekhouder die je eerder hebt aangeklikt hoger in Google. Google onthoudt namelijk welke sites jij eerder hebt aangeklikt en houdt hier rekening mee bij het tonen van resultaten van jouw toekomstige zoekopdrachten. Niet fijn wanneer jij je werkelijke positie in Google wilt checken.
Hoe kun je zien hoe hoog je website écht in Google staat?
Je bent natuurlijk benieuwd hoe hoog jouw website écht scoort in Google. Er zijn meerdere gratis manieren waarop je je positie kunt nagaan:
5 manieren om je Google ranking te checken:
Je kunt zoeken via:
- de incognito modus van een webbrowser die je alleen voor het checken van je positie in Google gebruikt. Zorg ervoor dat je niet bent ingelogd met je Google account en klik de resultaten niet aan
- www.waarstaikingoogle.nl
- www.ubersuggest.io: voer het zoekwoord in, klik vervolgens op keyword ideeën. Aan de rechterkant zie je alle websites die scoren op dit zoekwoord
- www.semrush.com: via organic research in het linkermenu kun je je URL invullen en vervolgens zie je op welke zoektermen je website scoort
- Google Webmaster Tools: hiervoor heb je een (gratis) account nodig. Via prestaties in het linkermenu zie je een lijst met alle zoekwoorden waar je website op scoort. Wanneer je de gegevens exporteert, wordt de positie in Google zichtbaar