Online leeromgevingen en websites voor vrouwelijke ondernemers met twee digitale linkerhanden

online leeromgevingen, websites, wordpress, LearnDash, wishlist member

Online leeromgevingen en websites voor vrouwelijke ondernemers met twee digitale linkerhanden

Waarom moet je je website op een specifieke doelgroep en dienst richten?

Met je website wil je zoveel mogelijk klanten binnenhalen. Helemaal als je op basis van uurtje-factuurtje werkt. Elke klant is er weer één. Je besluit daarom om je met je website op iedereen te richten. Je doelgroep zo breed mogelijk te houden. En zoveel mogelijk verschillende diensten aan te bieden. Omdat je bijvoorbeeld een echte allrounder bent. Waarom dit geen goed idee is en je je website beter op een specifieke doelgroep en dienst kan richten, lees je in deze blog.

 

Waarom je je doelgroep niet zo breed mogelijk moet houden

Ik snap het ook wel. Je wilt geen klanten missen. Dat bezoekers geen contact met je opnemen of besluiten naar de concurrent te stappen. Maar dit is een misvatting. Door je op een te brede doelgroep te richten, spreek je uiteindelijk niemand aan. Houd je je doelgroep specifieker dan maak je het voor die doelgroep veel makkelijker om voor jou te kiezen. Omdat jij op je website hun taal spreekt en al je uitingen gemaakt zijn met jouw specifieke doelgroep in je achterhoofd. Je weet precies wat er speelt bij jouw specifieke doelgroep. Wat hun problemen en hun dromen zijn.

 

Richt je met je communicatie op je doelgroep

Mijn doelgroep bestaat uit vrouwelijke ondernemers met twee digitale linkerhanden. In mijn hele communicatie houd ik voortdurend deze groep ondernemers in gedachten. Vrouwelijke ondernemers voelen zich daardoor eerder aangesproken wanneer ze mijn website bezoeken en zijn daarom eerder geneigd om contact met me op te nemen. Wanneer ik me zou richten tot alle ondernemers dan voelt niemand zich echt aangesproken. De groep ondernemers is namelijk zo ontzettend breed. Of ik zou misschien wel ondernemers trekken die minder goed bij me passen.

 

Wat zijn de problemen en dromen van je specifieke doelgroep?

Breng voor jezelf de problemen en de dromen van je specifieke doelgroep in kaart. Hoe kun jij zijn probleem oplossen of zijn droom verwezenlijken? In mijn geval is het probleem van mijn ideale klant dat ze niet weet hoe ze een online leeromgeving maakt waardoor ze nu niet haar diensten online kan aanbieden en ze vast zit aan het uurtje-factuurtje verdienmodel. Mijn dienst is het maken van een online leeromgeving waar mijn ideale klant online meer klanten kan helpen zonder meer extra uren te hoeven draaien waardoor ze bijvoorbeeld meer tijd krijgt voor haar gezin of haar hobby’s. Wanneer je voor jezelf een lijst maakt met problemen en dromen van je ideale klant heb je een leidraad voor je communicatie.

 

Hoe zit dat met mensen die niet tot je doelgroep behoren?

Ben je bang dat je mensen uitsluit wanneer je je op je website tot een specifieke doelgroep richt? Dat hoef je helemaal niet te zijn. Er zijn altijd mensen die niet tot je doelgroep behoren en zich toch bij je melden. Bij mij gebeurt dat ook. In eerste instantie wil ik vrouwelijke ondernemers trekken, maar mannelijke ondernemers net zo welkom. Alleen richt ik me met mijn online marketing, op mijn website en mijn social media kanalen, specifiek op vrouwelijke ondernemers omdat ik juist een duidelijke doelgroep voor ogen heb. Maak je geen keuze, dan spreek je uiteindelijk niemand aan. Alle andere klanten die je aantrekt, zonder dat zij tot je doelgroep behoren, zijn een mooie bijvangst.

 

Hoeveel diensten bied je aan op je website?

Met name bij virtual assistants zie ik dat ze op hun website heel veel verschillende diensten aanbieden. Gewoonweg omdat ze heel ervaren en allround zijn. Dit kan goed werken, maar over het algemeen is het toch beter om je te richten op één of een paar diensten. De diensten die je het allerleukst vindt om te doen en waar je ontzettend goed in bent. Diensten die jou makkelijk afgaan, maar die moeilijk uit te voeren zijn voor mensen die geen ervaring hebben. Waar je bijvoorbeeld voor moet studeren of veel werkervaring voor moet hebben.

 

Je aanbod moet bij elkaar passen

Zorg er ook voor dat de diensten die je aanbiedt goed bij elkaar passen. Zo maak ik online leeromgevingen en websites en help ik bij LearnDash, WishList Member en WooCommerce. Deze diensten hebben allemaal met elkaar te maken. Wanneer je diensten aanbiedt die heel veel uit elkaar liggen, bijvoorbeeld social media beheer en administratie, dan ben je in geen van deze twee diensten dé expert. Wanneer je je alleen richt op administratie dan kun jij je echt als expert profileren en je met je gehele marketing richten op deze dienst. Zorg er dus voor dat je aanbod heel goed bij elkaar past.

 

Beter vindbaar in Google

Door je op één of maar een paar diensten te richten die heel goed bij elkaar passen, maak je online marketing een stuk makkelijker voor jezelf. Zoals met het schrijven van blogs. Je kan dan echt de diepte induiken met de onderwerpen waar jij je op richt. Dit is positief voor je vindbaarheid in Google. Google begrijpt namelijk veel beter waar je website over gaat. Mijn hoofdonderwerpen zijn online leeromgevingen en websites. Subonderwerpen zijn bijvoorbeeld zoekmachineoptimalisatie (website) of hoe je ervoor kan zorgen dat een klant online kan afrekenen voor een online training (online leeromgeving). Zo kan je een hele lijst maken met subonderwerpen waar je over kan schrijven. Op deze manier wordt je website niet alleen vindbaar op het hoofdonderwerp, maar ook op de subonderwerpen.

 

Je wordt de expert

Wanneer jij je op één of maar een paar diensten richt, word je de expert binnen jouw vakgebied. Omdat je hele website is ingericht op deze ene dienst (of paar diensten). Zoals ik net al schreef, je kan eindeloos blogs schrijven over jouw hoofdonderwerp en de subonderwerpen. Als je ideale klant dan je website bezoekt, ziet hij jou als expert omdat je zoveel kennis deelt over jouw vakgebied. Wat zou je zelf doen: je bezoekt twee websites. Website één is heel statisch en er wordt nauwelijks kennis gedeeld en website twee staat tjokvol met interessante en inspirerende blogs. Op welke website zou jij het contactformulier invullen? Op de tweede website natuurlijk. Zorg er daarom voor dat je veel kennis deelt op je website zodat lezers jou als de expert zien.

 

Conclusie

Wees vooral niet bang om je te specialiseren op je website. Sterker nog: specialiseer je juist. Je zal merken dat wanneer je een keuze maakt voor een specifieke doelgroep en een specifieke dienst dat je ideale klant veel makkelijker voor jou kiest. Bovendien kan je je helemaal uitleven in je marketing. Bijvoorbeeld allerlei blogs schrijven over de dienst die jij aanbiedt. Zit je nu helemaal vast aan je doelgroep? Nee, je kan natuurlijk altijd switchen als je merkt dat een andere doelgroep toch beter bij je past. En er zullen natuurlijk altijd klanten bij je aankloppen die niet bij je specifieke doelgroep horen, maar die toch graag door jou geholpen willen worden.

 

Richt jij je op je website op een specifieke doelgroep en dienst? Laat het me weten in de reacties.

Deel deze blog

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *