Wanneer je een online training wilt aanbieden, heb je een platform nodig. Dit kan een eigen cursusplatform zijn in WordPress. Maar sommige ondernemers overwegen hun online cursus op Udemy te zetten. In deze blog lees je wat de voor- en nadelen zijn van Udemy en vertel ik je meer over een eigen online academie in WordPress.

Wil je deze blog liever beluisteren? Dat kan! Beluister dan de Online Leeromgeving Podcast:

Een eigen cursusomgeving in WordPress of je online training verkopen via een platform zoals Udemy? - online leeromgeving/online academie laten maken en technische ondersteuning bij je online training/online programma/online cursus

Wat is Udemy?

Udemy is een leerplatform c.q. marktplaats waarop je je online training kan verkopen. Op Udemy kun je je eigen online lessen plaatsen. Udemy hoeft niet de enige plaats te zijn waarop je je lessen aanbiedt. Je kunt je online training daarnaast ook nog op een ander platform aanbieden, zoals in je eigen cursusomgeving op WordPress. Wel zit hier een kanttekening aan. Welke dit is, lees je verderop in deze blog.

Wat zijn de voordelen van Udemy?

Udemy heeft een groot bereik

Wanneer je Udemy gebruikt als platform voor je online training profiteer je van het grote bereik van Udemy. Udemy is namelijk actief in meer dan 180 landen en heeft meer dan 40 miljoen studenten die er een online cursus volgen. Vanwege het grote bereik maak je verkopen die je anders niet had gemaakt.

Er is geen investering nodig

Daarnaast kost het je niets om je cursus op Udemy te plaatsen. Je kunt er ook nog eens zoveel online trainingen plaatsen als je wilt. Dus je hoeft vooraf niet te investeren om er online trainingen aan te bieden. Pas bij verkoop van je online training wordt er een bedrag ingehouden.

Snel je online training online

Zodra je je cursusmateriaal paraat hebt, kun je je training al snel online hebben op Udemy.

Wat zijn de nadelen van Udemy?

Je cursus op Udemy biedt helaas niet alleen maar voordelen. Er zitten zeker ook nadelen aan. Denk bijvoorbeeld aan financiën.

Je houdt weinig over van het aankoopbedrag

Voor elke online training die je er verkoopt, ontvang je als trainer 37% van de cursusprijs. Dus als een online training 100 euro kost, dan houd je hier 37 euro aan over. Dat is niet veel. Koopt iemand je online training met een kortingsbon die je aanbiedt of een referral link, dan houd je 97% over van het verkoopbedrag.

Deze kortingsbon of referral link mag je alleen aan je eigen publiek sturen, bijvoorbeeld per e-mail. Je mag deze bon of link dus niet op Udemy promoten. Dat is jammer, want dit betekent dat je bij verkopen via Udemy dus nooit meer dan 37% van het aankoopbedrag ontvangt.

Je bent beperkt in het bepalen van de prijs

Je zou kunnen zeggen: dan verhoog ik de prijs van de cursus. Maar dat is niet zo makkelijk. Je bent namelijk beperkt in de prijsbepaling. Hier heeft Udemy richtlijnen voor. In hun prijsmatrix is de laagste prijs in euro’s 19,99 en de hoogste 199,99. Je kunt dus nooit meer dan 199,99 euro vragen voor je online training.

Geld-terug-garantie

Udemy hanteert een geld-terug-garantie voor alle online cursussen. Dit betekent dat een student binnen 30 dagen zijn aankoopbedrag terug kan vragen. Hier heb je verder geen invloed op.

Veel cursussen van lage kwaliteit

Iedereen kan een cursus op Udemy plaatsen. Of je nu expert bent binnen je vakgebied of niet. Je vindt er dus ook veel cursussen van lage kwaliteit. Mensen kunnen van jouw online training dan ook lage verwachtingen hebben.

Jouw cursussen staan tussen die van je concurrent

Wanneer je een online training op Udemy aanbiedt over een bepaald onderwerp, ben je vast niet de enige met dat topic. Jouw online cursus staat tussen die van je concurrenten. De vraag is of je dit wilt.

Studenten worden nooit jouw klanten

Personen die deelnemen aan je online cursus op Udemy, studenten, worden nooit je eigen klanten. De verkoop van je online training gaat via Udemy en je mag deze studenten niet zelf benaderen. Je kunt ze dus ook niet andere producten of diensten van jezelf aanbieden.

Waarom een eigen cursusomgeving in WordPress?

Wanneer je je online training op een eigen cursusomgeving in WordPress aanbiedt, heb je er veel meer controle op.

Je kunt meer geld vragen en je verdient meer voor je online cursus

Je bent bijvoorbeeld niet gelimiteerd in het bepalen van de cursusprijs. Bij Udemy is de maximum prijs die je kunt vragen 199,99 euro. Hiervan houd je maar 37% over, dus dit betekent dat je bij elke cursus die je via Udemy verkoopt, maar 73,99 euro verdient. Verkoop je je training op je eigen online academie dan kun je de prijs zo hoog maken als je zelf wilt. En je hoeft geen percentage af te staan aan een andere partij.

De garantie bepaal je zelf

Bij Udemy geldt er een geld-terug-garantie. Wanneer je je online training op je eigen digitale leeromgeving aanbiedt, bepaal je zelf de garantie.

Een lesomgeving met alleen hoogwaardige trainingen

Op Udemy staan veel online cursussen van een lage kwaliteit. Op je eigen online academie staan alleen je eigen trainingen en bepaal je zelf het niveau. Je hebt dan een lesomgeving met alleen hoogwaardige trainingen.

Je hoeft je plekje niet te delen met je concurrent

Heb je een online academie dan hoef je je lesomgeving niet te delen met je concurrent. En ook op je website wordt alleen jouw online training gepromoot. Dat is anders op Udemy, waar jouw training staat geëtaleerd naast die van je concurrent.

Je krijgt je eigen klanten

Deelnemers die een online training volgen op jouw eigen online leeromgeving zijn jouw klanten. Bij Udemy zijn het de klanten van Udemy en niet die van jou. Bied je je cursussen aan op je eigen cursusomgeving op WordPress, dan mag je je klanten altijd benaderen voor je andere producten of diensten.

Dus als je een nieuwe online training hebt, dan kun je deelnemers die al een keer een online training bij je hebben gevolgd, informeren over je nieuwe lancering. Bovendien kunnen klanten ambassadeurs worden en jouw training bij anderen aanbevelen.

Vormgeving

De vormgeving van je online training op je eigen online academie kun je helemaal zelf bepalen. Net als de vormgeving van je academie zelf. Je kunt deze helemaal aanpassen naar de kleur van je huisstijl en naar de kernwaarden van jouw bedrijf.

Toegang tot de lessen

Met een eigen leeromgeving bepaal je zelf hoe lang iemand toegang heeft tot je training. En of je de lessen allemaal in één keer beschikbaar stelt aan je deelnemer of in drip. Oftewel: elke week komt er een nieuwe les beschikbaar.

Aandachtspunten bij een eigen online leeromgeving

Kies je voor een eigen online leeromgeving? Dan zijn er wel wat aandachtspunten.

Zorg voor een groot bereik

Wanneer je je online training aanbiedt op je eigen online academie dan heb je een groot bereik nodig. Bestaat je bedrijf nog niet zo lang en heb je nog maar weinig (of zelfs geen) klanten dan is het heel lastig om een online training te verkopen.

Marketing is heel belangrijk

Zodra je online trainingen wilt verkopen, is marketing heel belangrijk. Zorg dat je aanwezig bent op social media en post daar niet alleen verkooppraatjes over je online training, maar deel waarde. En laat zien wie je bent. Wees zichtbaar.

En zorg ervoor dat je website goed vindbaar is. Wees een contentkanon, zowel op het gebied van social media als qua website. Schrijf bijvoorbeeld blogs. Daarmee word je goed vindbaar in Google. En in je blogs kun je verwijzen naar je online training.

De techniek

Ga je voor een eigen online leeromgeving? Dan komt daar techniek bij kijken. Heb je de technische kennis niet, besteed je online leeromgeving dan uit. Het laten maken van een online academie kost geld, maar dit heb je meestal zo weer terugverdiend.

Zeker als je een hoogwaardige online training aanbiedt waarmee je deelnemer echt resultaat behaalt. Wanneer je je online academie uitbesteedt, bespaart het je niet alleen frustratie, maar staat je online training ook veel sneller online.

Lees ook

Hoe snel verdien je de kosten voor het laten maken van een online leeromgeving terug?

Je online cursus aanbieden op zowel Udemy als op je eigen leeromgeving?

Wil je online cursussen aanbieden op zowel Udemy als op je eigen online academie? Houd rekening met de prijsstrategie van Udemy. Je kunt niet een online training op je eigen leeromgeving aanbieden voor 400 euro terwijl deze op Udemy hooguit 199,99 euro kost.

Wanneer je dit toch doet, kan dit tot boze klanten leiden. Klanten die voor de volle pond je training op je eigen online academie hebben gekocht. Het beste kun je dan een mini variant maken van je cursus. De mini variant biedt je dan aan op Udemy en de gehele cursus plaats je dan op je eigen online academie.

Conclusie

Udemy biedt zeker voordelen wanneer je een online training wilt aanbieden. Je profiteert van een groot bereik en je hoeft geen geld te investeren om je training online te zetten. Daarnaast hoef je je ook niet bezig te houden met de techniek.

Aan de andere kant houd je minder geld over per verkochte cursus, omdat je een groot percentage moet afstaan aan Udemy. Bovendien kun je geen hoge prijs vragen voor je cursus, omdat je beperkt bent qua prijzen.

En dan is er ook nog de geld-terug-garantie waar je als trainer geen invloed op hebt. Je training verkopen op Udemy betekent dat jouw training niet alleen tussen andere trainingen – van soms lage kwaliteit – staat, maar ook naast trainingen van je concurrent. En koopt iemand jouw training, dan is dat niet jouw klant, maar die van Udemy. Je mag deze persoon dus niet benaderen bij lanceringen van toekomstige trainingen.

Een eigen academie op WordPress biedt je veel meer vrijheid. Zowel qua prijsbepaling, vormgeving, wanneer welke lessen vrijkomen, hoe lang je deelnemer toegang heeft en of en welke garantie je biedt.

Bovendien zijn deelnemers van je online training jouw klanten. Klanten die jouw online training misschien ook wel aan anderen aanbevelen. En jouw training staat niet in een online etalage naast die van je concurrent.

Wel moet je werken aan je eigen bereik. Dit doe je door flink in te zetten op marketing. Maak je niet druk om de techniek van een eigen leeromgeving. Wanneer je je online academie uitbesteedt, heb je hier geen omkijken naar en heb je je training snel online.

Wil je zowel op Udemy als op je eigen online academie cursussen aanbieden? Maak dan een mini variant van je online training en zet deze dan op Udemy. De uitgebreide training verkoop je dan op je eigen online leeromgeving.

Hulp nodig bij het maken van je eigen cursusomgeving in WordPress?

Kies je voor de voordelen die een eigen cursusomgeving in WordPress biedt? En kun je ondersteuning gebruiken bij het maken van je online academie? Plan dan een online kennismakingsgesprek met me in.