Digital D - online leeromgeving/online academie laten maken en technische virtual assistant
Technische ondersteuning bij online programma’s voor vrouwelijke ondernemers met twee digitale linkerhanden
Digital D - online leeromgeving/online academie laten maken en technische virtual assistant
Technische ondersteuning bij online programma’s voor vrouwelijke ondernemers met twee digitale linkerhanden

Wanneer je start met een online programma ben je veel tijd kwijt aan allerlei praktische zaken. En dat terwijl veel online ondernemers juist dachten tijd over te houden. Je kunt inderdaad tijd overhouden. Wanneer je praktische taken uitbesteed aan een virtual assistant. In deze blog lees je hier meer over.

Wat is een virtual assistant?

Een virtual assistant is een professional die jou ondersteunt bij je online onderneming. Een virtual assistant werkt als ondernemer vanuit zijn of haar eigen kantoor en helpt jou op afstand bij alles waar jij hulp bij nodig hebt.Dit kan op verschillende vlakken zijn. Zo help ik als virtual assistant online ondernemers bij alles wat er bij een online programma komt kijken. Hierover lees je zo meer.

Wat zijn de voordelen van het inhuren van een virtual assistant?

  • Een VA heeft heel veel vakkennis. Een klusje waar jij uren – zo niet dagen – op zwoegt, is voor hem of haar peanuts. Klussen worden dus veel sneller uitgevoerd en vaak ook beter.
  • Je blijft niet meer tegen vervelende taken aanhikken wanneer je deze uitbesteedt aan een virtual assistant. Kortom: het uitstellen van klussen is dus niet meer nodig.
  • Doordat je taken uitbesteedt, houd je tijd over. Deze tijd kun je gebruiken om je te focussen op de inhoud of om meer aandacht aan je klanten te besteden.
  • Een virtual assistant (VA) betaal je alleen voor de uren dat je hem of haar inschakelt. En is de VA ziek of op vakantie, dan zijn deze kosten niet voor jou.

Een virtual assistant ter ondersteuning bij je online programma

Ik ondersteun online ondernemers bij hun online programma. Het gaat hierbij vooral om hulp bij technische zaken en online tools, maar ook om klantsupport. Een overzicht van de taken die je aan mij uit kunt besteden:

Hulp bij je online leeromgeving

Een online programma kan niet zonder een online leeromgeving. Ik help je bij het:

  • Maken van je online leeromgeving wanneer je er nog geen hebt. Dit doe ik in WordPress: een zeer gebruiksvriendelijk en wereldwijd het meest gebruikte systeem.
  • Bijhouden van je online leeromgeving: denk aan het uploaden van video’s, toevoegen van teksten of e-books. Ook als je al een ledenomgeving hebt. En ook als je een ledenomgeving met een ander systeem hebt, zoals Huddle.
  • Updaten van je WordPress leeromgeving, zodat WordPress, je plugins en je thema altijd up to date zijn en je academie veilig en goed functionerend blijft.

Hulp bij je webshop

Wanneer je een online programma verkoopt, doe je dit via je webshop. Je kunt o.a. de volgende taken aan mij uitbesteden:

  • Het toevoegen van digitale producten (zoals online trainingen, workshops en e-books).
  • Organiseer je een eenmalige of terugkerende training of workshop op locatie? Tickets hiervoor kan ik toevoegen in je webshop.
  • Het automatisch versturen van facturen na afrekening.
  • Ervoor zorgen dat klanten na bestelling een e-mail ontvangen met de inloggegevens voor het online programma. Of dat er een reeks e-mails naar hen verstuurd wordt. Dit doe ik met het e-mailmarketingsysteem ActiveCampaign of MailBlue.
  • Controleren of bestellingen betaald zijn en facturen die niet betaald zijn opvolgen (bijvoorbeeld bij betaling in termijnen met automatische incasso). Ik werk hiervoor niet alleen met je WooCommerce webshop, maar ook met Mollie en MoneyBird.
  • Heb je geen webshop in WooCommerce, maar verkoop je via Plug & Pay? Ook dan kan ik je helpen.

Hulp bij je e-mailmarketingsysteem

Ik noemde net al de koppeling tussen je e-mailmarketingsysteem en je webshop zodat klanten na betaling automatisch één of meerdere e-mails ontvangen, maar ik help je ook bij het:

  • Maken van automatiseringen in ActiveCampaign, voor een reeks e-mails aan leads die je gratis e-book hebben aangevraagd of aan deelnemers van je online programma.
  • Versturen van campagnes in ActiveCampaign, aan klanten of aan leads.
  • Maken van formulieren voor op je website. Denk aan formulieren om een e-book aan te vragen of om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief (noem het nooit een nieuwsbrief).

Hulp bij je website

Wanneer je online programma’s verkoopt, heb je niet genoeg aan alleen een digitale leeromgeving. Een website is net zo essentieel. Je website moet er niet alleen professioneel en aantrekkelijk uitzien. Hij moet ook goed vindbaar zijn in Google. Ik help je graag bij het:

  • Plaatsen van nieuwe inhoud op je website, zoals afbeeldingen, teksten of blogs.
  • Optimaliseren van de inhoud zodat je website beter vindbaar wordt in Google.
  • Doen van technische updates. Plugins, je thema en WordPress moeten namelijk regelmatig geüpdatet worden, om je website veilig en goed werkend te houden.
  • Opfrissen van je website wanneer je website verouderd is en je een nieuwe layout wilt.
  • Plaatsen van “weggevers” of “freebies” op je website om leads aan te trekken.
  • Koppelen van je website aan Google Analytics en Google Search Console zodat je inzicht krijgt in het verkeer naar je website en hier op kunt inspelen.

Hulp bij webinars

Een webinar is een ideaal middel om klanten te werven voor je online programma. Helemaal wanneer je dit regelmatig doet. Ik help je bij het:

  • Inplannen van webinars in systemen zoals Zoom of WebinarGeek.
  • Versturen van de bevestiging aan de leads die zich hebben aangemeld. Ik kan dit voor je verzorgen in het webinarprogramma, maar ook via ActiveCampaign. Wanneer je een bevestiging vanuit ActiveCampaign stuurt, kun je deze namelijk in je eigen huisstijl opmaken en meer informatie over het webinar vermelden.
  • Versturen van e-mails na afloop van het webinar. Hierbij maak ik een onderscheid in leads die wel en leads die niet naar het webinar hebben gekeken. Op deze manier kun je de inhoud van je e-mails hierop afstemmen en leads op de juiste manier benaderen.

Hulp bij Q&A’s (online vragenuurtjes)

Je kunt niet een online programma verkopen en je deelnemers daarna aan hun lot overlaten. Jouw doel is een tevreden deelnemer die resultaat behaalt met jouw programma. Zorg er daarom voor dat je deelnemer jouw programma met succes afrondt. Online vragenuurtjes (Q&A’s) zijn daarom een goed middel om je deelnemers te begeleiden. Ik help je bij het:

  • Inplannen van Q&A sessies in Zoom.
  • Uitnodigen van deelnemers via ActiveCampaign.
  • Uploaden van de opname in Vimeo en in je online academie.
  • Mailen van de link naar de opname naar de deelnemers van je online programma.

Hulp bij je online community

Een online community is – samen met de periodieke vragenuurtjes – een ideaal middel om je deelnemer te helpen bij het succesvol doorlopen van je online programma. In een besloten community op Facebook kunnen deelnemers vragen aan je stellen. Ik help je graag bij het opzetten en beheren van je online community.

Hulp bij je inbox

Ontvang je dagelijks mailtjes met vragen over praktische zaken rondom je online programma? Dit zijn mailtjes die ik goed voor je kan beantwoorden.

Zelf doen of uitbesteden?

Je hebt net gelezen wat een virtual assistant voor je kan doen. Welke taken ik je uit handen kan nemen bij je online programma. Dat zijn behoorlijk wat taken. Taken die je misschien helemaal niet leuk vindt om te doen. Taken die je veel energie kosten. Bovendien: taken waarvoor jij als online ondernemer helemaal geen tijd hebt.

Jij moet je focussen op de inhoud van je programma en op het contact met je deelnemers. Je zal zien: het uitbesteden van taken aan een virtual assistant maakt online ondernemen niet alleen een stuk makkelijker, maak ook veel plezieriger.

Wat ga jij doen: alles zelf doen met het risico dat je jezelf helemaal voorbij loopt of dat dingen niet goed gaan of taken uitbesteden? Kies je voor het laatste? Boek dan nu een online kennismakingsgesprek met me in.