Digital D - online leeromgeving/online academie laten maken en technische virtual assistant
Technische ondersteuning bij online programma’s voor vrouwelijke ondernemers met twee digitale linkerhanden
Digital D - online leeromgeving/online academie laten maken en technische virtual assistant
Technische ondersteuning bij online programma’s voor vrouwelijke ondernemers met twee digitale linkerhanden

Een gratis e-book of andere weggever aanbieden als voorproefje voor je online training? Doe je dit al of denk je: “Wat is een gratis weggever?” en “Wat moet ik hiermee?”. Of “Hoe maak ik een e-book”? En “hoe zorg ik ervoor dat mijn e-book bij mijn lead terechtkomt?”. De antwoorden op deze vragen lees je in deze blog.

Gratis e-book of andere weggever als voorproefje voor je online training - online leeromgeving/online academie laten maken en technische ondersteuning bij je online training/online programma

Wat is een gratis weggever?

Een gratis weggever is bijvoorbeeld een e-book of stappenplan dat je gratis weggeeft. Maar het kan ook een gratis videoserie zijn. De weggever is bedoeld om de bezoeker van je website – je lead – op een laagdrempelige manier kennis met je te laten maken. Vergelijk het met een kaasplankje bij de kaasboer of testers bij de parfumerie. Je lead kan een stukje proeven van de waarde die je biedt. Geef bijvoorbeeld een klein voorproefje van je online training.

Waarom een gratis weggever aanbieden?

Denk je nu: “Waarom zou ik een gratis weggever aanbieden? Ik geef al zoveel waarde weg in mijn blogs en video’s.”. Een gratis weggever werkt net wat anders dan een blog op je website of YouTube video. Uiteraard stop je heel veel waarde in je weggever, maar je lead krijgt je weggever niet zomaar. Hij krijgt deze in ruil voor zijn e-mailadres. Zodra je zijn e-mailadres hebt, kun je hem mailen. Je mailt hem eerst de link naar de weggever en daarna stuur je hem een reeks e-mails waarin hij je beter leert kennen. Heb je ooit gehoord over de know-like-trust factor? Iemand moet je eerst leren kennen en leuk gaan vinden voordat hij je gaat vertrouwen en een aankoop bij je doet of een dienst bij je afneemt. Je moet er dus voor zorgen dat je lead je zo goed mogelijk leert kennen zodat hij je gaat vertrouwen. Je kunt hiervoor natuurlijk je blog inzetten, YouTube video’s of social media, maar de regie in het contact ligt dan bij je lead. Als je zijn e-mailadres hebt, kan je zelf bepalen wanneer je je lead benadert en kun je werken aan de know-like-trust factor.

Bied veel waarde

De naam weggever klinkt misschien niet al te waardevol, maar zorg ervoor dat je juist heel veel waarde stopt in je gratis e-book of videoserie. Je gratis weggever is namelijk de eerste indruk die je lead van je krijgt. En die indruk moet natuurlijk goed zijn en vertrouwen wekken. Het moet ervoor zorgen dat je lead meer van je wilt en zich aanmeldt voor je betaalde product, je online training. Zorg er daarom voor dat je gratis weggever heel waardevol is. Eigenlijk moet je zoveel waarde bieden in de weggever dat het je bijna pijn doet om het gratis weg te geven. Pas dan weet je dat je weggever waardevol is.

Hoe zorg je ervoor dat iemand je weggever kan aanvragen?

Met een e-mailmarketingsysteem zoals ActiveCampaign kun je ervoor zorgen dat iemand je weggever kan aanvragen. Dit doe je door een formulier te maken binnen ActiveCampaign en deze op je website te zetten. Je lead vult zijn naam en e-mailadres in op het formulier en wordt daarna als contact aangemaakt in ActiveCampaign. Vervolgens gaat er een automatisering lopen in ActiveCampaign. In de eerste mail zet je de link naar je weggever en daarna maak je nog een aantal andere mails om te werken aan de know-like-trust factor. De laatste mail is je verkoopmail en hierin zet je je aanbod.

Bedankpagina voor je weggever

Maak niet alleen een pagina op je website aan voor het aanvraagformulier, maar maak ook een bedankpagina aan. Op deze pagina komt je lead zodra hij het formulier voor je e-book heeft ingevuld. De link naar de bedankpagina stel je in in ActiveCampaign. Een bedankpagina staat niet alleen professioneel, maar het maakt ook meetbaar hoeveel leads er op de bedankpagina zijn terechtgekomen. Dit is handig om te weten wanneer je gaat adverteren op social media of met Google Ads.

E-book als weggever

Hoe maak je een e-book?

Een e-book maak je met Canva. In Canva kun je ook gebruikmaken van sjablonen voor boekomslagen. Verder kun je kiezen uit verschillende elementen voor je e-book. Je kunt je eigen foto’s gebruiken of gebruikmaken van de rechtenvrije foto’s in Canva. Zodra je e-book klaar is, download je deze als PDF.

Hoe maak je je e-book invulbaar?

Je kunt extra waarde aan je e-book geven door je e-book invulbaar te maken. Je lead kan deze dan gebruiken als werkboek. Je maakt je e-book invulbaar met PDF Escape. Je lead moet het e-book dan opslaan op zijn computer en vervolgens kan hij het e-book invullen.

Hoe verstuur je je e-book?

Heb je als gratis weggever een e-book? Dan plaats je het PDF bestand van je e-book in de mediabibliotheek van je website. De bestands URL gebruik je als link in de eerste mail van je automatisering.

Hoe maak je een mock-up van je e-book?

Een mock-up is een afbeelding van de boekomslag van je e-book, waarbij het net lijkt of het een echt boek is. Maar je kunt ook een mock-up van je e-book maken waarbij het lijkt of deze op een smartphone, tablet of desktop is geopend. Een mock-up kun je gebruiken op je website of op je social media kanalen. Je maakt een mock-up met Smart Mockups. Smart Mockups is ook beschikbaar in Canva.

Videoserie als weggever

Wil je een videoserie inzetten als weggever? Je kunt de video’s dan het beste op Vimeo plaatsen. Video’s op Vimeo kun je namelijk goed afschermen. De link van de video kun je vervolgens delen in je e-mail of je maakt een aparte pagina aan op je website. Deze pagina zet je dan niet in het menu van je website. In de mail zet je de URL van deze pagina.

Conclusie

Het aanbieden van een gratis weggever helpt je om e-mailadressen te ontvangen van je leads. Je kunt je leads dan de link naar je weggever sturen en je in de volgende mails richten op de know-like-trust factor zodat je lead je gaat vertrouwen en zich aanmeldt voor je online training. Heel belangrijk is wel dat je veel waarde biedt in je weggever. Zoveel dat het je bijna pijn doet.

Hulp nodig bij je gratis weggever?

Heb je hulp nodig bij je gratis weggever? Of bij andere technische aspecten van je online training? Plan dan een online kennismakingsgesprek met me in.