Motivatie is heel belangrijk voor deelnemers van je online cursus. Want zijn je deelnemers gemotiveerd dan leren ze meer. Zijn ze niet gemotiveerd tijdens het volgen van je online training dan haken ze af. Ze behalen dan geen resultaat met je online training en je kunt ze ook niet om een testimonial vragen. Er bestaat zelfs de kans dat ze negatief denken over je online training. Dat wil je natuurlijk niet. In deze blog lees je hoe je je deelnemers gemotiveerd houdt.

Wil je deze blog liever beluisteren? Dat kan! Beluister dan de Online Leeromgeving Podcast.

Hoe houd je de deelnemers van je online training gemotiveerd? -online leeromgeving/online academie laten maken en technische ondersteuning bij je online training/online programma/online cursus

Wat is de waarde van je online programma?

Wat kent, weet of doet je deelnemer na het afronden van je online programma? Welk probleem los je op voor je ideale klant? En hoe urgent is het probleem? Of hoe breng je hem bij zijn droom met jouw online training? Kortom: wat is de waarde van je online programma? Zorg ervoor dat je deelnemer goed weet welk resultaat hij behaalt met je online training. Heeft hij een urgent probleem wat jij met je online training verhelpt, dan is je deelnemer gemotiveerder wanneer hij weet dat hij dat probleem verhelpt door je online lessen te volgen.

Laat de online lessen aansluiten op de praktijk

Wanneer online lessen niet aansluiten bij de belevingswereld van je deelnemer en voor hem niet relevant zijn, is hij niet gemotiveerd om aan de slag te gaan met je online training. Zorg er daarom voor dat de inhoud van je online lessen aansluiten bij de praktijk van je deelnemer. Je kunt bijvoorbeeld praktijkvoorbeelden geven. Praktijkvoorbeelden motiveren niet alleen, maar zijn ook heel leerzaam. Geef niet alleen positieve voorbeelden, maar belicht ook de valkuilen. Hiermee vergroot je het leereffect.

Zorg voor zelfvertrouwen bij je deelnemer

Wanneer je deelnemer denkt dat het leerdoel van de lessen voor hem te hoog gegrepen is, verliest hij zijn motivatie. Vertrouwt hij erop dat hij het resultaat kan behalen, dan vergroot dat de kans dat hij je online training ook daadwerkelijk voltooid. Laat je deelnemer daarom voelen dat hij vaardig genoeg is om de online lessen te volgen. Dat hij het beoogde resultaat kan behalen door het volgen van je online training. Verderop in deze blog vertel ik over live online sessies en communities. Tijdens een live online sessie of in een community kun je deelnemers positieve feedback geven, een schouderklopje. Hiermee vergroot je het zelfvertrouwen van je deelnemer én zijn motivatie.

Maak de lessen uitdagend

Maak niet zomaar een online training waarbij alle lessen gesneden koek zijn, maar zorg voor uitdaging. Zorg ervoor dat je deelnemers daadwerkelijk nieuwe dingen leren. Als een deelnemer alles al weet wat je in je online training behandelt, dan wordt het saai en gaat hij niet verder.

Breng variatie aan in het trainingsmateriaal

Bestaan je lessen alleen maar uit tekst? Dan vindt je deelnemer je lessen misschien snel saai worden en onthoudt hij minder wat hij leeft geleerd. Probeer af te wisselen met trainingsmateriaal. Plaats zowel tekst, foto’s als video. Vooral video is een heel goed middel om iets over te brengen op je deelnemer. Een boodschap op video blijft veel beter hangen.

Maak een checklist

Mensen zijn dol op lijstjes. Met een digitale checklist zorg je voor meer focus binnen je online training. Het geeft je deelnemer een houvast en het werkt motiverend. Je kunt een digitale checklist maken voor theorielessen, maar ook stappenplannen voor praktijklessen.

Geef opdrachten

Je kunt je deelnemer ook opdrachten of oefeningen geven. Het voordeel van een opdracht of oefening is dat je deelnemer actief met de lessen aan de slag gaat. De lesstof beklijft beter. Zorg ervoor dat de opdrachten of oefeningen behapbaar zijn en dat je deelnemer er daadwerkelijk succes mee behaalt. Dit werkt goed voor zijn zelfvertrouwen én zijn motivatie. Deelnemers hoeven de opdrachten niet per se naar je op te sturen, maar wanneer je met een kleine groep werkt dan kan dit uiteraard wel. Je kan ook voorbereidende opdrachten of oefeningen geven. Dus een opdracht of oefening over een onderwerp waar je tijdens een volgende live online sessie dieper op in gaat.

Zorg voor interactie

Een online training lijkt wat afstandelijk, maar dat hoeft niet zo te zijn. Je kunt periodiek live online sessies organiseren, zoals een Q&A. Of een besloten community starten waar deelnemers van je online training lid van zijn. Door live online sessies en een besloten community zorg je voor meer interactie tussen jou en je deelnemers. Tijdens zo’n sessie of in een community kan je deelnemer niet alleen vragen aan je stellen, maar is er ook meer verbinding. Niet alleen tussen jou en je deelnemers, maar ook tussen deelnemers onderling. Vergeet niet dat mensen graag onderdeel zijn van een groep. Hiervoor is de community een perfect middel. Je kunt in een community ook af en toe vragen hoe het met je deelnemers gaat.

Stuur wekelijks een mail

Stuur je deelnemer meteen vanaf de start wekelijks een e-mail. Doe dit op een vaste dag. Schrijf in de mail over de online les van deze week. Zorg ervoor dat je je deelnemer motiveert in je mail. Vertel hem kort over de les en wat het volgen van deze les hem oplevert. Dit proces kun je helemaal automatiseren met een e-mailmarketingsysteem zoals ActiveCampaign.

Veelgestelde vragen en contact

Het kan altijd zijn dat een deelnemer vastloopt. Zorg ervoor dat hij bij je terecht kan met vragen. Zorg voor een contactformulier of contactpagina op je online academie. Heb je een besloten community voor je online training? Zorg dat je deelnemers hierin vragen aan je kunnen stellen. Zijn er vragen die vaak terugkomen? Maak dan een pagina met veelgestelde vragen op je online academie. Zo hoef je niet telkens dezelfde vraag te beantwoorden. Verwijs in je online lessen dan wel naar je veelgestelde vragen pagina en vermeld dat ze ook altijd hun vraag aan jou kunnen stellen.

Terugkom sessie

Werk je met groepen voor je online training? Dan kun je na afloop van je online training een terugkom sessie organiseren. Tijdens deze live online sessie kunnen deelnemers vragen aan je stellen en kun je ze extra tips geven. Een terugkom sessie is ook ideaal om te vragen hoe je deelnemers je online training hebben ervaren. Deze input kun je weer gebruiken om je online training eventueel te verbeteren of ter inspiratie voor je marketing.

Beperkte toegang tot je online training

Je deelnemer onbeperkt toegang geven tot je online training klinkt ideaal. En het is ook heel fijn voor je deelnemer wanneer hij altijd nog eens de online lessen terug kan kijken of lezen. Maar wanneer je je deelnemer onbeperkt toegang geeft, dan is er geen deadline. En kan hij de lessen eeuwig uitstellen als hij wilt. Misschien rondt hij je online training zelfs nooit af… Daarom kan het beter zijn om je deelnemer een beperkte periode toegang te geven tot je online lessen, zoals een jaar. Je kan daarna eventueel een membership aanbieden waarbij hij voor een bepaald bedrag langer toegang krijgt tot je training.

Conclusie

Het motiveren van je deelnemers is heel belangrijk. Door duidelijk te maken welk resultaat je online training oplevert en door variatie en uitdaging in te bouwen in je online lessen vergroot je de motivatie bij je deelnemer. De lessen moeten aansluiten bij de praktijksituatie van je deelnemer en hij moet het vertrouwen hebben dat hij resultaat kan behalen met je online training. Checklists en opdrachten zijn perfecte tools die je kan inzetten voor meer focus en om je deelnemer actief met de lessen aan de slag te laten gaan. Daarnaast is interactie heel belangrijk. Hiervoor kun je live online sessies en een community inzetten. Maar help je deelnemer ook verder door wekelijkse e-mails, eventueel een terugkom sessie en zorg ervoor dat hij bij je terecht kan met vragen. Denk ook na over hoe lang je je deelnemer toegang geeft tot de lessen. Heeft een deelnemer onbeperkt toegang dan kan dit leiden tot uitstelgedrag.

Hulp nodig bij je online training?

Heb je hulp nodig bij de technische aspecten van je online training? Zoals het maken van een online leeromgeving? Of hulp bij het maken van lesmateriaal of automatische e-mails? Plan dan een online kennismakingsgesprek met me in.