Een online cursus begint met een bepaald probleem dat je doelgroep heeft. Of een bepaalde droom die ze wil bereiken. Met jouw online cursus bied je potentiële klanten de oplossing voor hun probleem of de manier om hun droom te bereiken. Een belangrijk onderdeel van je online cursus is niet alleen de inhoud, maar ook de titel. Want heb je geen goede titel, dan loop je klanten mis. In deze blog geef ik je tips hoe je een goede titel maakt voor je online cursus.

Hoe maak je een goede titel voor je online cursus?

Beschrijvende titel

Maak een duidelijke titel voor je online cursus. Eentje die omschrijft waar je cursus over gaat. Hierdoor begrijpen bezoekers van je website of volgers op social media meteen waar je online cursus over gaat. Tip: gebruik woorden die je doelgroep intypt in Google wanneer ze naar een oplossing zoeken voor hun probleem of manieren om hun droom te bereiken. Wanneer je op je website een landingspagina hebt voor je online cursus dan wordt deze beter gevonden wanneer je cursusnaam belangrijke zoekwoorden bevat. Vermeld belangrijke zoekwoorden uiteraard ook op de rest van je landingspagina. Bovendien helpt het gebruik van relevante zoekwoorden niet alleen voor je vindbaarheid in Google, maar ook voor herkenbaarheid bij je bezoekers en volgers. Wanneer je titel precies beschrijft wat zij willen bereiken of welk probleem ze willen oplossen, zullen ze zich eerder aangesproken voelen en zich eerder inschrijven voor je cursus.

Op welke zoektermen zoekt je doelgroep?

Op de volgende websites kun je onderzoeken welke termen je doelgroep gebruikt:

De website die ik het meest gebruik, is de website van Ubersuggest.

Nog een manier om te onderzoeken welke zoektermen voor jou relevant zijn, is om te kijken in Facebook groepen die met jouw vakgebied te maken hebben of waar je doelgroep in zit. Welke vragen worden vaak gesteld in deze groepen? Dit kan inspiratie zijn voor de titel van jouw online cursus.

Welk resultaat behaalt je deelnemer met je cursus?

Alleen een beschrijvende titel is niet genoeg. Je cursustitel moet je doelgroep prikkelen om zich aan te melden. Maakt je potentiële klant nieuwsgierig. Verwerk daarom ook het resultaat in je cursustitel. Wat weet of kan je doelgroep na het volgen van je online cursus? Doe een aantrekkelijke belofte. Kan iemand bijvoorbeeld binnen 2 weken al resultaat behalen? Of zorgt je online cursus gelijk voor extra omzet bij je klant nadat hij het geleerde toepast in de praktijk? Vermeld dit in de titel. Stop vooral geen valse belofte in je titel om klanten te lokken (clickbait), maar verwerk het échte resultaat in de titel.

Voor wie is je online cursus?

Je kan ook je doelgroep noemen in je cursustitel. Hierdoor voelt je doelgroep zich nog meer aangesproken en zijn ze eerder geneigd om zich aan te melden voor je online cursus. Je kunt ook vermelden of je cursus voor beginners of juist voor gevorderden is.

Makkelijk te onthouden

Geef je online cursus geen langdradige naam, maar zorg dat deze kort én makkelijk te onthouden is. Gebruik ook geen ingewikkelde of heel creatieve termen, maar houd de naam simpel.

Conclusie

Een goede titel is niet alleen duidelijk, maar spreekt je potentiële klant ook aan en maakt hem nieuwsgierig. Dit doe je door je titel beschrijvend te maken en het resultaat te benoemen. Je kunt ook nog je doelgroep verwerken in je cursustitel. Wanneer je relevante zoektermen gebruikt in je cursustitel maak je deze SEO proof. Hierdoor wordt bijvoorbeeld je landingspagina beter gevonden in Google. Maak je cursustitel vooral niet te lang en houd deze simpel, zodat deze makkelijk te onthouden is.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij je online cursus? Zoals technische ondersteuning bij je online leeromgeving of bij andere technische aspecten van je online cursus? Plan dan een online kennismakingsgesprek met me in.