Digital D - online leeromgeving/online academie laten maken en technische virtual assistant
Technische ondersteuning bij online programma’s voor vrouwelijke ondernemers met twee digitale linkerhanden
Digital D - online leeromgeving/online academie laten maken en technische virtual assistant
Technische ondersteuning bij online programma’s voor vrouwelijke ondernemers met twee digitale linkerhanden

Websitebezoekers zullen zich niet zo snel ineens aanmelden voor je online training. Mensen willen je eerst leren kennen en vertrouwen voordat ze zich aanmelden voor een betaalde cursus. Deze mensen noem je ook wel koude leads. Deze leads moet je eerst warm maken. Een ideale tool hiervoor is een nieuwsbriefsysteem, ook wel e-mailmarketingsysteem genoemd. Met zo’n systeem kun je trouwens ook mails sturen naar deelnemers van je online cursus. In deze blog lees je met welk nieuwsbriefsysteem je dit doet en welke mogelijkheden je met zo’n systeem hebt.

Met welk nieuwsbriefsysteem stuur je mails naar leads of deelnemers van je online training? - online leeromgeving laten maken, hulp bij online academie, technisch virtual assistant
Met welk nieuwsbriefsysteem stuur je mails naar leads of deelnemers van je online training?

Wil je deze blog liever beluisteren? Dat kan! Beluister dan de Online Leeromgeving Podcast.

Wat is een nieuwsbriefsysteem?

Een nieuwsbriefsysteem is een systeem waarmee je e-mails naar leads stuurt. Een nieuwsbriefsysteem klinkt misschien oubollig, maar is dat zeker niet. Het is juist een heel modern systeem dat je heel goed voor je online bedrijf kan laten werken. Geheel geautomatiseerd, 24/7. En dus niet alleen voor je leads, maar ook voor klanten voor je online training.

 

Welk e-mailmarketingsysteem?

Er zijn verschillende e-mailmarketingsystemen, zoals MailChimp, LaPosta, ActiveCampaign en MailBlue. Wist je dat MailBlue eigenlijk hetzelfde is als ActiveCampaign? Het systeem is alleen in het Nederlands. Persoonlijk vind ik ActiveCampaign/MailBlue het beste systeem om in te zetten voor e-mailmarketing. Het biedt ontzettend veel mogelijkheden en is met tal van andere systemen te koppelen. Denk aan een koppeling met je website waarop websitebezoekers je gratis e-book kunnen aanvragen. Of een koppeling met je webshop in WooCommerce. Je kunt er dan voor zorgen dat klanten na bestelling van je online training automatisch één of meerdere e-mails ontvangen vanuit ActiveCampaign. Of denk aan een koppeling met je vragenlijst in Typeform. Perfect wanneer je meer informatie wilt over je leads of deelnemers van je online training.

 

Campagne of automatisering

In ActiveCampaign werk je met campagnes en automatiseringen. Bij een campagne schrijf je een mail, bepaal je naar welke e-mailadressen deze verstuurd moet worden en wanneer. Een andere manier om e-mails te sturen is met een automatisering. Je maakt dan een “funnel”, oftewel een trechter, met e-mails waarbij je je lead verleidt voor je betaalde aanbod. Een automatisering is ideaal wanneer je een gratis e-book hebt. In je eerste mail plaats je dan de link naar het e-book en in de mails daarna werk je toe naar je betaalde aanbod. Maar een automatisering kun je ook perfect inzetten voor mails aan deelnemers van je online training. Denk aan een wekelijkse mail over een module van je online cursus.

 

Heel gericht mailen

Ik zei het al: ActiveCampaign heeft heel veel opties. Waaronder mogelijkheden om te segmenteren. Ik noem een aantal voorbeelden. Heeft iemand je gratis e-book aangevraagd en meldt hij zich meteen na de eerste mail aan voor je online training? Dan hoeft hij niet de volgende mails met je aanbod te ontvangen. In ActiveCampaign kun je instellen dat je contact dan meteen naar het einde van de automatisering springt. Zo kun je ook onderscheid maken tussen leads die wel of niet naar je webinar hebben gekeken en heel gericht een mail sturen naar kijkers en een aparte mail naar niet-kijkers. Je kunt ook sturen op data in je automatisering. Ideaal wanneer je een challenge geeft. Stapt iemand later in tijdens je challenge, dan kun je ervoor zorgen dat hij op een ander punt in je automatisering instroomt. Maar je kunt ook heel goed op data sturen wanneer je een webinar geeft en vanaf bijvoorbeeld een week van tevoren elke dag een mailtje wil sturen naar degenen die zich hebben aangemeld. Meldt iemand zich pas een dag van tevoren aan, dan kun je ervoor zorgen dat hij automatisch instroomt bij de mail van die dag en dat hij vanaf dat punt verder gaat.

 

Conclusie

Met een nieuwsbrief of e-mailmarketingsysteem zoals ActiveCampaign heb je heel veel mogelijkheden. Je kunt processen automatiseren waardoor je bepaalde dingen makkelijker maakt binnen je online bedrijf. Denk aan automatische mails aan klanten die je online cursus kopen of je e-book dat automatisch verstuurd wordt wanneer een websitebezoeker het aanvraagformulier invult. Wanneer je werkt met funnels maak je bovendien van koude leads warme die eerder je betaalde aanbod zullen kopen.

 

Ontvang het gratis stappenplan voor je online training

Laat je naam en e-mailadres achter en ontvangt het stappenplan meteen in je mailbox.

You have Successfully Subscribed!