online leeromgeving laten maken, technische hulp bij maken online training, technisch virtual assitant

Technische hulp bij het maken van online leeromgevingen en webshops voor vrouwelijke ondernemers die a-technisch zijn en online trainingen of andere digitale producten willen verkopen

binnen 1 weekje online leeromgeving of webshop live waarmee je een onbeperkt aantal klanten tegelijkertijd kan helpen - online trainingen en digitale producten verkopen
online leeromgeving laten maken, technische hulp bij maken online training, technisch virtual assitant

Technische hulp bij het maken van online leeromgevingen en webshops voor vrouwelijke ondernemers die a-technisch zijn en online trainingen of andere digitale producten willen verkopen

binnen 1 weekje online leeromgeving of webshop live waarmee je een onbeperkt aantal klanten tegelijkertijd kan helpen - online trainingen en digitale producten verkopen

Met je online programma wil je zoveel mogelijk klanten helpen. Niet alleen omdat je de beste oplossing hebt, maar ook vanwege de omzet. Hoe meer omzet hoe beter… Je besluit daarom om je met je online programma op iedereen te richten. Je doelgroep zo breed mogelijk te houden. Of je biedt bijvoorbeeld heel veel verschillende trainingen aan. Waarom dit geen goed idee is en je je online programma beter op een specifieke doelgroep kan richten, lees je in deze blog.

Waarom je je online programma op een specifieke doelgroep moet richten- online leeromgeving/online academie laten maken en technische ondersteuning bij je online training/online programma

Waarom je doelgroep niet te breed moet zijn

Ik snap het ook wel. Je wilt geen klanten missen. Bent misschien wel bang dat je ideale klant naar je concurrent stapt en bij hem een online traject volgt. Maar dit is een misvatting. Door je op een te brede doelgroep te richten, spreek je uiteindelijk niemand aan met je programma. Houd je je doelgroep specifieker en kleiner dan maak je het voor die doelgroep veel makkelijker om voor jou te kiezen. Omdat jij hun taal spreekt en al je uitingen gemaakt zijn met jouw specifieke doelgroep in je achterhoofd. Denk aan de salespage van je online training, de teksten op je website of in je social media berichten. Je weet precies wat er speelt bij jouw specifieke doelgroep. Wat hun problemen en dromen zijn.

Richt je met je communicatie op je doelgroep

Mijn doelgroep bestaat uit vrouwelijke ondernemers met twee digitale linkerhanden. In mijn hele communicatie houd ik voortdurend deze groep ondernemers in gedachten. Vrouwelijke ondernemers voelen zich daardoor eerder aangesproken wanneer ze mijn website bezoeken en zijn daarom eerder geneigd om contact met me op te nemen. Wanneer ik me zou richten tot alle ondernemers dan voelt niemand zich echt aangesproken. De groep ondernemers is namelijk zo ontzettend breed. Of ik zou misschien wel ondernemers trekken die minder goed bij me passen.

Wat zijn de problemen en dromen van je specifieke doelgroep?

Breng voor jezelf de problemen en de dromen van je specifieke doelgroep in kaart. Hoe kun jij zijn probleem oplossen of zijn droom verwezenlijken? In mijn geval is het probleem van mijn ideale klant dat ze niet weet hoe ze een online leeromgeving maakt waardoor ze nu niet haar diensten online kan aanbieden en ze vast zit aan het uurtje-factuurtje verdienmodel. Mijn dienst is het maken van een online leeromgeving waar mijn ideale klant online meer klanten kan helpen zonder meer extra uren te hoeven draaien waardoor ze bijvoorbeeld meer tijd krijgt voor haar gezin of haar hobby’s. Wanneer je voor jezelf een lijst maakt met problemen en dromen van je ideale klant heb je een leidraad voor je communicatie.

Hoe zit dat met mensen die niet tot je doelgroep behoren?

Ben je bang dat je mensen uitsluit wanneer je je op je website of op je salespage tot een specifieke doelgroep richt? Dat hoef je helemaal niet te zijn. Er zijn altijd mensen die niet tot je doelgroep behoren en zich toch aanmelden voor je online programma. Bij mij gebeurt dat ook. In eerste instantie wil ik vrouwelijke ondernemers trekken, maar mannelijke ondernemers net zo welkom. Alleen richt ik me met mijn online marketing, op mijn website en mijn social media kanalen, specifiek op vrouwelijke ondernemers omdat ik juist een duidelijke doelgroep voor ogen heb. Maak je geen keuze, dan spreek je uiteindelijk niemand aan. Alle andere klanten die je aantrekt, zonder dat zij tot je doelgroep behoren, zijn een mooie bijvangst.

Hoeveel online programma’s bied je aan?

Sommige online ondernemers bieden veel verschillende online programma’s aan. Gewoonweg omdat ze heel ervaren en allround zijn. Dit kan goed werken, maar over het algemeen is het toch beter om je te richten op één of een paar online trainingen. Over onderwerpen die jouw favoriet zijn en waar je ontzettend goed in bent. Over onderwerpen die jou makkelijk afgaan, maar die moeilijk uit te voeren zijn voor mensen die geen ervaring hebben. Waar je bijvoorbeeld voor moet studeren of veel werkervaring voor moet hebben.

Je aanbod moet bij elkaar passen

Zorg er ook voor dat de programma’s die je aanbiedt goed bij elkaar passen. Wanneer je online trainingen aanbiedt die heel veel uit elkaar liggen, dan ben je in geen van deze twee programma’s dé expert. Wanneer je je alleen richt op één onderwerp dan kun jij je echt als expert profileren en je met je gehele marketing richten op deze dienst. Zorg er dus voor dat je aanbod heel goed bij elkaar past.

Beter vindbaar in Google

Door je op één of maar een paar online trainingen te richten die heel goed bij elkaar passen, maak je online marketing een stuk makkelijker voor jezelf. Zoals met het schrijven van blogs. Je kan dan echt de diepte induiken met de onderwerpen waar jij je op richt. Dit is positief voor je vindbaarheid in Google. Google begrijpt namelijk veel beter waar je website over gaat. Wanneer je niet alleen over je hoofdonderwerp schrijft, maar ook over subonderwerpen wordt je website op veel meer zoektermen vindbaar. En bereik je meer leads voor je online programma.

Je wordt de expert

Wanneer jij je op één of maar een paar online programma’s richt, word je de expert binnen jouw vakgebied. Omdat al je marketing uitingen gericht zijn op deze ene online trainingen (of paar online trainingen). Zoals ik net al schreef, je kan eindeloos blogs schrijven over jouw hoofdonderwerp en de subonderwerpen. Als je ideale klant dan je website bezoekt, ziet hij jou als expert omdat je zoveel kennis deelt over jouw vakgebied. Wat zou je zelf doen: je bezoekt twee websites. Website één is heel statisch en er wordt nauwelijks kennis gedeeld en website twee staat tjokvol met interessante en inspirerende blogs. Op welke website zou jij het contactformulier invullen? Op de tweede website natuurlijk. Zorg er daarom voor dat je veel kennis deelt op je website zodat lezers jou als de expert zien.

Conclusie

Wees vooral niet bang om je te specialiseren. Sterker nog: specialiseer je juist. Je zal merken dat wanneer je een keuze maakt voor een specifieke doelgroep en een specifieke dienst dat je ideale klant veel makkelijker voor jou kiest. Bovendien kan je je helemaal uitleven in je marketing. Bijvoorbeeld allerlei blogs schrijven over het programma dat jij aanbiedt. Zit je nu helemaal vast aan je doelgroep? Nee, je kan natuurlijk altijd switchen als je merkt dat een andere doelgroep toch beter bij je past. En er zullen natuurlijk altijd klanten bij je aankloppen die niet bij je specifieke doelgroep horen, maar die toch graag meedoen aan je online training.

Hulp nodig bij je online programma?

Heb je ondersteuning nodig bij je online programma? Zoals bij het maken van een online leeromgeving of bij andere technische aspecten van je online training? Plan dan een online kennismakingsgesprek met me in.

Gratis stappenplan voor online training. Ontdek wat je nodig hebt voor het maken van je online training. Digital D - hulp bij online training

Ontvang het gratis stappenplan voor je online training

Laat je naam en e-mailadres achter en ontvang het stappenplan meteen in je mailbox.

You have Successfully Subscribed!