De lessen van je online training kun je plaatsen op een digitale leeromgeving. Een eigen platform waar je ook nieuwe trainingen en modules aan kan toevoegen. Maar je kunt er ook voor kiezen om je cursus te geven via Instagram of Facebook. In deze blog vertel ik hier wat meer over.

De lessen van je online training plaatsen op een digitale leeromgeving, Instagram of Facebook? online leeromgeving/online academie laten maken en technische ondersteuning bij je online training/online programma/online cursus

Training op een digitale leeromgeving

Een digitale leeromgeving is een eigen omgeving waar al je trainingen en lessen in staan. Je deelnemer krijgt na betaling automatisch toegang tot de juiste training in je online leeromgeving. Hij kan de lessen volgen in zijn eigen tempo en kan inloggen wanneer hij wil. Je kan je deelnemer onbeperkt toegang geven tot je online training zodat hij de lessen altijd nog een keer terug kan kijken, maar je kan hem bijvoorbeeld ook een jaar toegang toegang geven. Na een jaar kun je dan een abonnement of membership aanbieden waardoor je deelnemer voor een gering bedrag alsnog langer toegang heeft tot de lessen.

Online lessen via Instagram of Facebook

Via Instagram of Facebook kun je ook je online training geven. Het gaat dan vaak om kortere trainingen. Denk aan een training van een week. Dit zijn ook trainingen waar je meestal een veel lagere prijs vraagt, omdat ze minder uitgebreid zijn en omdat mensen minder bereid zijn om veel geld te betalen voor een training op een social media kanaal. Je deelnemers hebben ook maar heel kort toegang tot je online training. De lessen plaats je als video of als post. En ook kun je af en toe een live Q&A doen via het Instagram account of de Facebook pagina of groep. Zodra je klant betaald heeft, krijgt hij toegang tot het besloten Instagram account of de besloten Facebook pagina of groep.

Wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende kanalen?

Een digitale leeromgeving is het meest geschikt om een waardevolle online training mee te geven. Klanten zijn vaker bereid hier meer voor te betalen, omdat ze meer waarde verwachten dan van een training op Instagram of Facebook. Instagram en Facebook zijn niet je eigen platformen. Deelnemers hebben meestal langer toegang tot een online leeromgeving dan tot cursus op Instagram of Facebook. Qua kosten is een cursus geven op Instagram of Facebook natuurlijk wel aantrekkelijk. Je maakt tenslotte geen kosten om een online leeromgeving te laten maken. Aan de andere kant: wanneer je een waardevolle training maakt en een expertstatus hebt, heb je die kosten er zo weer uit. Helemaal omdat het laten maken van een digitale leeromgeving een eenmalige investering is.

Conclusie

Ik zou altijd kiezen voor een cursus op een eigen platform. Dit komt een stuk professioneler over en deelnemers kun je net zo lang toegang geven als je wilt. Instagram en Facebook komt wat minder waardevol over als cursusplatform en daar zal de prijs van je online training ook naar zijn. Bovendien gaat het meestal om minder lange trainingen. Wat het belangrijkste is, is het resultaat dat deelnemers van je online training behalen. Denk je dat deze het meeste resultaat behalen met een korte cursus via een social media kanaal of een langdurige cursus op een professioneel cursusplatform? Vergeet niet: je hebt deelnemers nodig die het beste resultaat behalen. Zo kom je aan positieve reviews die je nog meer aanmeldingen voor je online training opleveren.

Hulp nodig bij het maken van een digitale leeromgeving?

Kies je ervoor om je online lessen te plaatsen op een digitale leeromgeving? En heb je hierbij hulp nodig? Plan dan een online kennismakingsgesprek in.