Je hoort het steeds meer om je heen: een passief inkomen verdienen. Een ideaal middel hiervoor is een online training. Toch zorgt een online programma nooit voor een 100% passief inkomen. Hoe dit zit, lees je in deze blog.

Een online training is nooit helemaal een passief inkomen - online leeromgeving/online academie laten maken en technische ondersteuning bij je online training/online programma/online cursus - WordPress Learndash - wishlist member

Het passieve deel van je online programma

Een passief inkomen is een inkomen dat je verdient zonder dat je er tijd in hoeft te investeren. Vaak wordt een online programma gezien als een passief inkomen. Je investeert tijd in het maken van je online programma en daarna kun je het oneindig vaak verkopen. Zonder dat het je meer tijd kost. Bovendien kunnen klanten jouw online training 24/7 kopen. Of je nu op vakantie bent of slaapt. Dat maakt niet uit. Jouw aanwezigheid is niet vereist.

Online marketing

Wanneer je alle modules of lessen van je online training klaar hebt en je online leeromgeving af is, kun je beginnen met verkopen. Je moet zeker niet denken dat je nu achterover kan leunen, want je moet nu je tijd steken in marketing. Wil je je online programma verkopen, dan moet je stevig inzetten op online marketing. Een online training verkoopt niet zichzelf. En je kan natuurlijk ook al beginnen met de verkoop voordat je programma klaar is, maar ook na de lancering moet je ervoor zorgen dat er aanmeldingen binnen blijven komen. Zorg dat je aanwezig bent op social media en je online training telkens weer onder de aandacht brengt. En ga bloggen. Door te bloggen word je website beter vindbaar in Google. Je kunt bloggen over het onderwerp van je online training. Over de problemen die je ermee oplost. Over het resultaat wat je je deelnemer belooft. Consistentie is hierbij ook belangrijk. Je kunt beter twee posts per week op social media plaatsen en één blog per week en dit volhouden dan beginnen met dagelijks posten en bloggen en vervolgens na twee weken hiermee stoppen.

Online programma actualiseren en aanvullen

Staat je online leeromgeving eenmaal, dan is het zaak om je academie regelmatig bij te werken. Denk hierbij niet alleen aan de technische updates, maar houd ook af en toe de inhoud onder de loep. Is na verloop van tijd de inhoud van een les verouderd? Of heb je nieuwe inzichten? Zijn er nieuwe technieken? Vul je module of les dan aan met nieuw lesmateriaal of nieuwe video’s. Zorg ervoor dat je online programma actueel blijft. Of voeg nog meer waarde toe aan je online training met nieuwe bonussen of lessen. Zorg er wel voor dat deze bonussen en lessen relevant zijn. Door je online programma telkens nog waardevoller te maken, kun je er ook een steeds hogere prijs voor vragen.

Support aan je deelnemers

Voor de online verkoop hoef je niet aanwezig te zijn. Wanneer je het verkoopproces geautomatiseerd hebt, heb je hier verder geen omkijken naar. Je klant rekent af en ontvangt daarna vanzelf de factuur en de inloggegevens van je online academie. Maar zorg ervoor dat je wel paraat staat voor je deelnemer. Hoe help je je deelnemer wanneer hij een vraag heeft?

Besloten community

Richt je een besloten community op waar deelnemers van je online programma in terecht kunnen voor vragen? Check dagelijks of er nieuwe berichten in je community zijn en beantwoord deze meteen. Je kunt dit bijvoorbeeld aan het begin en aan het einde van de dag doen.

Online Q&A sessie

Organiseer je een periodieke online Q&A sessie? Je kunt hier wekelijks, twee wekelijks of maandelijks een uur voor inruimen. Tijdens deze Q&A sessie kunnen deelnemers bij je terecht met vragen.

E-mail

Controleer dagelijks je mailbox. Het kan altijd zijn dat je deelnemer met een vraag zit en je hierover mailt. Dit kunnen inhoudelijke, maar ook praktische vragen zijn. Over je programma bijvoorbeeld. Of over de online academie.

Conclusie

Een online training is dus nooit helemaal passief. Je zult er ook na lancering nog steeds tijd in moeten investeren. Denk aan online marketing, het bijhouden van je online leeromgeving en ondersteuning aan de deelnemers van je online programma. Wel staat de hoeveelheid tijd die je moet investeren in geen verhouding tot de hoeveelheid klanten die je met je online training kan helpen. En dat is het grote verschil tussen je klanten 1:1 helpen of met een online training. Met een online programma kun je honderden mensen tegelijkertijd helpen, wat 1:1 niet mogelijk zou zijn.

Ondersteuning bij je online training?

Wil je graag ondersteuning bij je online training? Zodat het je zo min mogelijk tijd kost? Denk aan technische ondersteuning of hulp bij je community? Of wil je een online leeromgeving laten maken? Plan dan een online kennismakingsgesprek met me in.