Online leeromgevingen en websites voor vrouwelijke ondernemers met twee digitale linkerhanden

online leeromgevingen - websites | Digital D, WordPress webassistent

Online leeromgevingen en websites voor vrouwelijke ondernemers met twee digitale linkerhanden

Hoe kun je je online training verkopen wanneer je nog geen volgers hebt op social media of bezoekers op je site?

Hoe kun je je online training verkopen wanneer je nog geen volgers hebt op social media of bezoekers op je website - Digital D online leeromgevingen en websites - WordPress, WishList Member en LearnDash webassistent

Wanneer je nog geen volgers op social media of bezoekers op je site hebt, is het een stuk lastiger om je online programma te verkopen. Je kan dan wel bekendmaken dat je je online training gaat lanceren, maar als je geen online publiek hebt, weet alsnog niemand dat je een online cursus hebt. En krijg jij dus geen aanmeldingen… Je online training aanprijzen gaat natuurlijk een stuk makkelijker wanneer je publiek hebt op je social media kanalen of je website. Het is dus belangrijk om aan je online zichtbaarheid te werken, zodat je meer volgers krijgt op social media en meer bezoekers op je site. Maar je kunt ook buiten je social media kanalen en je website aan deelnemers komen voor je online programma. In deze blog geef ik je een aantal tips hoe je je online training kan verkopen wanneer je nog geen volgers hebt op social media of bezoekers op je website.

Berichten over je online training op social media plaatsen

Ga je binnenkort je online programma lanceren? Begin dan niet op het laatste moment met het promoten van je online training, maar start hier al een paar weken of zelfs een maand van tevoren mee. Je kan verschillende berichten over je online programma delen, zoals een foto van jou terwijl je de inhoud van je online training uitwerkt of je kunt een aantal elementen uit je programma uitlichten op social media. Laat vooral ook jezelf zien. Mensen doen graag zaken met mensen en vinden het altijd leuk om de persoon achter het bedrijf te zien. Vertel bijvoorbeeld waarom je de online training hebt opgezet. Welke problemen lost jouw programma op? Heb je vroeger zelf ook te maken gehad met dit probleem? Vertel erover! Heb je je training laten testen door een paar klanten? Je kunt dan hun ervaring met jouw training delen op social media. Laat ze vertellen of opschrijven wat jouw training hen heeft opgeleverd en waarom zij jouw training aanbevelen aan anderen. Zorg ervoor dat je je doelgroep aanspreekt en dat je hun interesse opwekt. Je kunt beter 500 betrokken volgers hebben dan 2.000 volgers die weinig interactie met je hebben. Van die 500 betrokken volgers zijn er misschien uiteindelijk meer mensen die zich aanmelden voor je online training dan van die 2.000 met wie je geen interactie en binding hebt.

Gratis weggever over een klein stukje van je online training

Zeker wanneer je nog geen grote klantenkring hebt en nog niet zo bekend bent in je markt, maar ook wanneer je al wat meer naamsbekendheid hebt, is het een goed idee om te werken met een gratis weggever. Een gratis weggever kan bijvoorbeeld een gratis e-book zijn, videoserie of de eerste les van je online training. In je weggever behandel je een klein stukje van je online programma. Je geeft ze dus niet de complete oplossing voor hun probleem (dit doe je met je online programma), maar lost een klein stukje voor ze op, een deelprobleem. Met een gratis weggever laat je mensen op een laagdrempelige manier kennis met jou maken. En met de waarde die je ze te bieden hebt. Zeker wanneer je weggever veel waarde bevat, zullen mensen eerder vertrouwen in je krijgen en geneigd zijn je online programma aan te schaffen. Je kan een mailserie aan je gratis weggever hangen. Dit betekent dat, wanneer iemand jouw gratis weggever aanvraagt, hij een aantal mails ontvangt. Deze mails verspreid je over een aantal dagen of weken. In je laatste mail, of in één van je laatste mails, doe je het aanbod voor je online training. Probeer hier een tijdelijke korting aan te koppelen, want wanneer je een gevoel van urgentie opwekt, zorgt dit ervoor dat mensen sneller besluiten mee te doen aan je training. Je gratis weggever kun je promoten op social media, zoals Facebook, Instagram of LinkedIn en natuurlijk ook op je website.

Adverteren op social media

Je kunt je online training of je gratis weggever promoten op social media. Als de prijs van je online programma vrij hoog is, kun je het beste eerst adverteren met je gratis weggever zodat mensen op een laagdrempelige manier kennis met je kunnen maken. Je krijgt mensen dan op je mailinglijst en kan ze dan per mail een aanbod voor je online training doen. Ga je adverteren? Zorg er dan voor dat je heel goed weet wie je doelgroep is. Als je dit nog niet weet, dan kan adverteren je heel veel geld gaan kosten. Dan wordt het potentieel bereik van je advertentie zo enorm groot, dat de advertentiekosten de pan uit rijzen en je veel minder efficiënt adverteert. Je kunt het bereik (oftewel je doelgroep) beter zo beperkt mogelijk houden. Niet alleen vanwege de kosten, maar ook vanwege de conversie. Je wilt natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen die jouw advertentie zien, op je advertentie klikken en actie ondernemen. Ga dus – voordat je start met adverteren – na wie jouw is doelgroep: man/vrouw, leeftijdscategorie, regio, interesses.
Wil je meer weten over adverteren op Facebook of Instagram? Kijk dan eens op de website van Mark Bongers Academy.

Bloggen over het onderwerp van jouw online training

Bloggen is het schrijven van artikelen. Over je vakgebied of over je online training. Door te bloggen wordt je website beter vindbaar en komt deze met meer zoektermen in de zoekresultaten. Begin daarom met bloggen wanneer je je online training wilt verkopen. Want hoe beter je website gevonden wordt, hoe hoger de kans dat je potentiële klanten je weten te vinden in Google. En hoe groter de kans dat je je online training verkoopt. Daarnaast verhoogt bloggen je status als expert. Wanneer iemand jouw site bekijkt en allemaal blogs ziet, denkt hij dat je vast en zeker een specialist bent binnen jouw vakgebied. Je kunt bloggen over verschillende onderwerpen die in je online training terugkomen of over problemen waar je potentiële klant mee te maken heeft. Wanneer je een blog over een probleem schrijft, vertel je ook over de oplossing die je hebt: jouw online training! Je hoeft natuurlijk niet in elke blog op te roepen om deel te nemen aan je online training. Je kunt je lezer ook uitnodigen om onderaan je blog een reactie achter te laten. Interactie is namelijk ook belangrijk op je site. En van reacties kun je ook weer leren en je kunt er weer inspiratie voor nieuwe blogs of voor je online training uit halen. Het belangrijkste bij bloggen is dat je schrijft aan je potentiële klant en niet voor Google. Houd dus steeds je ideale klant in gedachten en schrijf niet alleen om hoger in Google te komen. Voelt een bezoeker zich aangesproken in je blog, dan zal hij eerder aanhaken en uiteindelijk misschien wel contact met je opnemen of zich opgeven voor je online training.

Zoekmachineoptimalisatie

Door te bloggen ben je al bezig om je website beter vindbaar te maken. Maar je kunt nog meer doen om je website hoger in Google te krijgen. Denk hierbij aan technische aspecten zoals het toevoegen van een juiste bestandsnaam aan foto’s op je website. Google kan namelijk geen foto’s lezen, dus een goede bestandsnaam is essentieel. Zorg er in ieder geval voor dat je website snel, veilig en mobielvriendelijk is. Eigenlijk moet je website zelfs mobile first zijn. Dit betekent dat je je website in eerste instantie geschikt maakt voor mobiel. De meeste mensen bezoeken je website namelijk vanaf hun mobiel. Snelheid is ook belangrijk, want een bezoeker blijft maar een paar seconden op je site voordat hij zijn geduld verliest en weer verder gaat surfen op internet. Vergeet vooral niet dat je website een slotje voor de URL moet hebben. Dat betekent dat je website veilig is. Een snelle, veilige en mobielvriendelijke website is niet alleen prettig voor je bezoeker, maar ook voor jezelf. Google plaatst snelle, veilige en mobielvriendelijke websites namelijk hoger in Google. Wil je meer weten over zoekmachineoptimalisatie en zakelijk bloggen, dan help ik je graag op weg.

Salespagina voor je online programma

Wat absoluut niet mag ontbreken op je website is natuurlijk de salespagina, oftewel de pagina waarop je je online programma vermeldt. Vermeld op deze pagina de problemen waar je potentiële klant mee te maken heeft en hoe dit probleem opgelost kan worden met jouw online training. Deze pagina mag veel tekst bevatten. Niet alleen om je bezoeker te overtuigen om deel te nemen aan jouw programma, maar ook zodat deze pagina zo goed mogelijk gevonden wordt in Google. Werk met tussenkopjes, want hiermee maak je de tekst leesbaarder voor je bezoeker. En voeg ook afbeeldingen toe. Deze voorzie je van de juiste bestandsnaam en AlT tags zodat dit ook weer een positieve invloed heeft op je vindbaarheid in Google. Vergeet vooral de aanmeldlink niet waarmee iemand zich kan opgeven voor je online training. Op je salespagina mag maar één link staan en dat is de aanmeldlink. Heb je je salespagina klaar? Dan kun je de link hiervan delen op je social media kanalen.

Maak gebruik van je netwerk en laat ze je online training uittesten

Vergeet natuurlijk ook je eigen netwerk niet. Vertel aan familie, vrienden of (oud)collega’s dat je een fantastische online training hebt gemaakt en wie je hiermee kan helpen. Laat desnoods een paar mensen uit je netwerk met flinke korting of zelfs gratis je online training uittesten. Vraag ze na afloop om hun feedback en om een referentie. Door hun feedback kom je erachter wat er eventueel nog verbeterd kan worden in je online training. Feedback is ontzettend waardevol. Referenties ook. Een referentie kun je niet alleen op je website en salespagina plaatsen, maar ook op social media. Vergeet vooral ook niet mond-tot-mondreclame. De mensen die je jouw online training hebben laten uittesten, doen graag een goed woordje voor je. Ze verspreiden je naam en dit kan jou weer nieuwe deelnemers opleveren.

Conclusie

Als je nog geen online publiek hebt, via je social media kanalen of je website, is het een stuk lastiger om deelnemers te vinden voor je online training. Je kunt in ieder geval beginnen met het aanspreken van je eigen netwerk om zo misschien wat eerste deelnemers of testers te vinden en te zorgen voor mond-tot-mond reclame en referenties. In de tussentijd kun je werken aan je bereik op social media en de vindbaarheid van je website. Je hoeft heus geen duizenden volgers op social media te hebben, als je maar jouw doelgroep aanspreekt en zorgt voor betrokkenheid. Dit geldt ook voor je website. Een website met tig bezoekers heeft geen nut als die bezoekers geen actie ondernemen.

Ga zeker aan de slag met bovenstaande tips wanneer je nog geen volgers op social media of bezoekers op je website hebt en toch je online training wilt proberen te verkopen. Kun je hulp gebruiken bij het beter vindbaar maken van je website of zakelijk bloggen? Neem dan contact met me op.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *