Digital D - online leeromgeving/online academie laten maken en technische virtual assistant
Technische ondersteuning bij online programma’s voor vrouwelijke ondernemers met twee digitale linkerhanden
Digital D - online leeromgeving/online academie laten maken en technische virtual assistant
Technische ondersteuning bij online programma’s voor vrouwelijke ondernemers met twee digitale linkerhanden

Verkoop je online trainingen en wil je hiervoor ook webinars gaan geven? Goed idee! Bedenk alleen wel dat maar een deel van de personen die zich heeft aangemeld ook daadwerkelijk je webinar bekijkt. En slechts een nog kleiner deel gaat in op het aanbod dat je in het webinar doet. Hoe je het aantal verkopen voor je online training omhoog kan krijgen met een webinar, lees je in deze blog.

Meer online trainingen verkopen met webinars - online leeromgeving laten maken, hulp bij online academie, technisch virtual assistant
Meer online trainingen verkopen met webinars

Mails voorafgaand aan je webinar

Oké. Iemand heeft zich aangemeld voor je webinar. En dan? Gebeurt er dan nog iets van jouw kant? Ik vertelde je aan het begin van deze blog dat maar een deel van de aanmelders ook daadwerkelijk zal deelnemen aan je blog. Zorg er dus voor dat je lead niet afhaakt. Vergroot de kans dat je lead een kijker wordt met mailtjes die je voor het webinar stuurt. En dan heb ik het niet over een standaard herinnering. Dan heb ik het over waardevolle mails. Mails waarbij iemand bij het lezen ervan denkt: “Ik moet bij dat webinar zijn”. Wanneer je gebruikmaakt van een e-mailmarketingsysteem zoals ActiveCampaign/MailBlue en deze koppelt aan je webinarprogramma kun je deelnemers mailen. Zodra iemand zich aanmeldt, wordt hij automatisch toegevoegd aan ActiveCampaign/MailBlue en kun je een reeks van e-mails laten starten die je ook nog eens kunt personaliseren. Denk niet alleen de voornaam in de aanhef, maar ook aan de link waarmee je lead het webinar kan bekijken en de datum en tijd.

Vraag je lead om zijn telefoonnummer

Goed. Je moet dus mailtjes maken om je leads warm te maken voor je webinar zodat ze ook echt gaan kijken. Je kunt ook nog iets anders doen met deze mails. Je kunt met één mail het telefoonnummer van je lead vragen. Nu denk je misschien: ik kan toch niet zomaar om zijn telefoonnummer vragen? Dat doe je natuurlijk ook niet zomaar. Je kunt een vragenlijst opstellen met als één van de vragen het telefoonnummer. Je moet dan wel iets terug doen voor de leads die het formulier hebben ingevuld. Stuur ze bijvoorbeeld een e-book nadat ze het formulier hebben ingevuld. Wanneer je telefoonnummers van je leads hebt, kun je ze na het webinar bellen. Hiermee vergroot je de kans dat een lead instapt in je online training. Een ander voordeel van zo’n vragenlijst is dat het je heel veel informatie en inzichten geeft. Dit kun je bijvoorbeeld verwerken in je online training, of in je andere content. Denk aan social media of blogs.

Follow-up mails na je webinar

Zorg er ook na het webinar voor dat het niet stil blijft van jouw kant. Dat is echt een gemiste kans. Heb je het telefoonnummer, dan kun je je lead bellen. Maar stuur in ieder geval follow-up mails met daarin je aanbod. Of met de uitnodiging voor een online kennismakingsgesprek. Ga je je aanbod delen in de mails? Hang hier een deadline aan. Dit zorgt namelijk voor urgentie en verhoogt de kans dat leads zich aanmelden. In je follow-up mails kun je ook nog een splitsing maken tussen leads die aanwezig waren bij je webinar en leads die afwezig waren. Op deze manier kun je je leads heel gericht aanspreken. Ik heb het over follow-up mails, dus stuur meerdere mails en doe dit een x aantal dagen lang. In ieder geval tot de slotdag van je aanbod.

Welke systemen heb je hiervoor nodig?

Om een webinar te geven, heb je natuurlijk webinar software nodig. Denk bijvoorbeeld aan WebinarGeek, WebinarJam of Zoom. Je las in deze blog al over ActiveCampaign/MailBlue. Dit is echt een onmisbaar e-mailmarketingsysteem voor elke online ondernemer wanneer je heel gericht wilt mailen naar je leads, zowel voor als na je webinar. Je webinarsysteem kun je hiermee koppelen. Ik vertelde ook over een vragenlijst. Deze kun je maken met Typeform. Typeform kun je weer koppelen met ActiveCampaign. Dus alle informatie die leads invullen op de vragenlijst kun je overnemen in de contactgegevens in ActiveCampaign. Denk dus aan het telefoonnummer, maar ook aan alle andere geven die hij invult.

Ondersteuning nodig bij je webinar?

Ga je een webinar geven en wil je je verkoopkansen zoveel mogelijk benutten? Maar weet je je geen raad met je webinar software, ActiveCampaign en Typeform? Ik help je graag verder. Plan een online kennismakingsgesprek met me in via de volgende link: technische ondersteuning inschakelen voor je webinar

Ontvang het gratis stappenplan voor je online training

Laat je naam en e-mailadres achter en ontvangt het stappenplan meteen in je mailbox.

You have Successfully Subscribed!