Je hebt een online training ontwikkeld. Over alles heb je heel goed nagedacht. Je weet zeker dat er markt is voor je online cursus en ook over de prijs heb je goed nagedacht. Maar na lancering komt de verkoop maar niet op gang. Je begint te twijfelen of de prijs van je online training niet te hoog is… Of je doelgroep je online niet te duur vindt… Wist je dat juist jouw twijfel over de prijs van je online programma de verkoop in de weg staat? In deze blog lees je er meer over.

Is de prijs van mijn online training te hoog? - online leeromgeving/online academie laten maken en technische ondersteuning bij je online training/online programma

Waarde voor deelnemers van je online programma

Bekijk het eens vanuit een andere hoek. Probeer om te denken. Welke waarde biedt jouw online training aan je deelnemer? Wat levert het hem op? Welk probleem los je met je online lessen op? Hoeveel is dit waard voor je klant? Zodra jij weet wat de waarde is voor je klant, kun je deze ook gaan communiceren. Benoem de voordelen en de problemen die jij met je online lessen oplost op de salespagina van je online training, op je social media kanalen en in je e-mailmarketing. En sta volledig achter je prijs.

Voorbeeld:

Een voorbeeld van een waarde die je biedt wanneer je een cursus timemanagement aanbiedt:

Je deelnemer leert door jouw lessen hoe hij meer tijd overhoudt. Hierdoor heeft hij:

De nadelen van een lage prijs vragen voor je online training

Slechte indruk

Wanneer je online training laag geprijsd is, kan je doelgroep denken dat deze ook qua inhoud goedkoop is. Als voorbeeld neem ik een paar schoenen. Wanneer ik moet kiezen tussen een paar van 10 euro of een paar van 50 euro dan zou ik altijd voor het duurdere paar kiezen, omdat ik daar een hogere kwaliteit van verwacht. Een paar van 10 euro lijkt mij een miskoop. Zo kan je doelgroep ook over jouw online training denken.

Veel aanmeldingen nodig

Daarnaast moet je voor een online training die je heel laag prijst veel meer aanmeldingen krijgen om je omzet te halen. Zet je de prijs hoger in dan heb je minder aanmeldingen nodig. Kijk eens rond wat gangbare tarieven zijn in jouw branche. Zijn er concurrenten die ook een online training aanbieden? Welke prijs vraagt hij hiervoor en welke waarde krijgt een klant?

Wanneer kun je je online training met korting aanbieden?

Natuurlijk kun je tijdens of voor de lancering je online training met korting aanbieden. Of op speciale dagen zoals Black Friday, je verjaardag of bij een jubileum van je bedrijf. De korting is dan tijdelijk. Bied je je online cursus met korting aan tijdens of voor de lancering? Voor online trainingen is dat heel gebruikelijk. Op deze manier kun je testen hoe je deelnemers je online training ervaren en kun je reviews vergaren die je op je salespage kan zetten. Hierdoor verkoop je tijdens de volgende ronde makkelijker je online training. Tijdens de volgende ronde verhoog je je prijs of bied je geen korting aan.

Conclusie

Wanneer je denkt je online training lekker laag te prijzen zodat je veel aanmeldingen krijgt, heb je het mis. Mensen kunnen dan denken dat je training niet waardevol is. Vaak krijg je juist meer aanmeldingen als je je training wat duurder maakt. Bij lancering van je online training of op speciale dagen is het juist wel goed om te werken met speciale prijzen of kortingen.

Hulp nodig bij je online training?

Heb je technische ondersteuning nodig bij je online training, zoals voor het maken van een online academie? Plan dan een online kennismakingsgesprek met me in.