Wil je een online training aanbieden, maar heb je na een jaar nog steeds geen online training? Misschien is er iets wat je online training in de weg staat. Iets wat zorgt voor uitstelgedrag waardoor je je online programma steeds voor je uitschuift. In deze blog lees je hoe je eindelijk aan de slag gaat met je online programma.

Wil je deze blog liever beluisteren? Dat kan! Beluister dan de Online Leeromgeving Podcast:

Stel je je online training steeds uit? Hoe je eindelijk aan de slag gaat met je online programma. - online leeromgeving/online academie laten maken en technische ondersteuning bij je online training/online programma/online cursus - WordPress Learndash - wishlist member

Techniek van je online programma

De techniek is een veelgenoemd struikelblok wat ik hoor bij ondernemers. Ze hebben vaak geen idee hoe ze een online cursus kunnen opzetten. Hoe ze een digitale leeromgeving kunnen maken, hoe ze een online betaalomgeving met digitale producten kunnen inrichten, hoe ze mails naar deelnemers van hun online programma sturen… Ondernemers die de techniek zelf willen doen en hier geen kennis van hebben, stellen hun online training vaak uit. Juist omdat ze niet weten waar en hoe ze moeten beginnen. Wil je de technische kant zelf doen en heeft het je interesse dan kun je je verdiepen in de techniek. Maar dit kost wel veel tijd. En dan is het nog de vraag of alles technisch goed in elkaar zit. Of alle koppelingen kloppen. Je kan de technische kant van je online programma ook uitbesteden waardoor je tijd overhoudt voor de inhoud van je online cursus.

Inhoud van je online training

Een ander groot struikelblok is het bepalen van de inhoud van je online training. Weet je niet welke inhoud je aan je online programma moet toevoegen? Soms denken ondernemers veel te groot of zijn te perfectionistisch. Of hebben niet voor ogen voor wie ze de training maken. Bedenk altijd:

Voor wie maak je je online cursus?

Wie is je doelgroep? Welke groep mensen help je met je online cursus? Je doelgroep helder voor ogen hebben, helpt je bij het maken van je lessen. En helpt je ook bij je marketing. Maak je doelgroep niet te breed. Want als je iedereen als doelgroep hebt, spreek je uiteindelijk niemand aan. Maak dus keuzes. Wees niet bang dat je mensen uitsluit. Je kunt beter een duidelijke potentiële klant voor ogen hebben en deze klant aanspreken. Zo kiest hij makkelijker voor jou.

Welk probleem of verlangen heeft je doelgroep? En hoe lost jouw online programma dit probleem op? Of hoe zorgt jouw cursus ervoor dat je doelgroep haar droom bereikt?

De doelgroep die je hebt gekozen, loopt met een bepaald probleem rond. Welk probleem is dit? En hoe los jij dit probleem op met jouw online programma? Of welk verlangen heeft jouw doelgroep? En hoe zorgt jouw online cursus ervoor dat je doelgroep haar droom bereikt? Het probleem of het verlangen en jouw oplossing of resultaat bepalen de inhoud van je online training. Bedenk bij elke les en bij alle content in je online training of en hoe dit bijdraagt aan het eindresultaat. Draagt een bepaalde les niet bij aan het leerdoel of eindresultaat? Schrappen!

Werk van het eindresultaat naar het begin van je online training

Bepaal wat het leerdoel of het resultaat is van je online programma. Wat kan of weet je deelnemer na het volgen van je online training? Bij het maken van de inhoud werk je vanaf het leerdoel of resultaat terug naar het begin. In stapjes. Je werkt dus niet van A tot Z, maar in omgekeerde volgorde.

Hoe deel je de lessen in?

Zie je online training als een boek. Een boek is opgedeeld in verschillende hoofdstukken. Een online training werkt net zo. Deel je online training op in hoofdstukken. Deze hoofdstukken worden modules of lessen. Het is maar net hoe je het noemen wilt. Kies je voor modules, dan kun je hier eventueel nog lessen onder hangen. Bied de lesstof aan in kleine brokken. Alles wat bij onderwerp X hoort, komt bij elkaar in een module of les. En alles over onderwerp Y in een aparte module of les. Houd de indeling van je lessen overzichtelijk.

Maak je online training niet te groot

Ik schreef al eerder dat sommige ondernemers veel te groot denken. En dan bedoel ik niet groots, maar groot. In de zin van al hun kennis en kunde in één online programma willen gieten. Je loopt hiermee het risico dat je online cursus veel te groot wordt. Het gevaar hiervan is dat dit overwhelming over kan komen op je deelnemer. Met als risico dat je deelnemer je online training niet afmaakt. En dus geen resultaat behaalt. Wil je echt al je kennis en kunde delen? Kijk of je dit over meerdere online programma’s kan opdelen. Zo houd je je online training behapbaar voor je deelnemer. Bovendien kun je op deze manier ook nog eens meerdere online trainingen verkopen.

Geloof je niet in alleen online lessen?

Het kan zijn dat je denkt dat een deelnemer met alleen online lessen geen resultaat behaalt. Of maar een matig resultaat. Dat zou kunnen. Denk je dat je deelnemer wel een optimaal resultaat kan behalen wanneer hij de online lessen volgt en je hem daarbij als aanvulling bijvoorbeeld een live dag aanbiedt? Of één of meerdere 1:1 sessies? Je kunt je online training ook blended maken. Dus een training die bestaat uit een mix van online en offline.

Twijfel je over de inhoud van je cursus?

Twijfel je nog over de inhoud van je online training? Je kunt ook een eerste opzet maken van je lessen en deze laten testen door een kleine groep klanten. Dit kun je doen in ruil voor hun feedback en review. Met hun feedback kun je je lessen aanvullen of aanpassen waar nodig. Hun review is handig wanneer je straks je online training wilt promoten. De review kun je namelijk op de verkooppagina van je online training plaatsen. Of op social media.

Deadline en planning voor je online training

Zonder planning en deadline blijf je je online training maar voor je uitschuiven. Bepaal dus de deadline. Wanneer moet je online programma live zijn? Maak daarna een planning. Besteed bijvoorbeeld elke week een vaste dag aan je online training. Werk een x aantal lessen uit, neem video’s op, maak e-books. Houd ook in je achterhoofd dat het maken van een online cursus altijd langer duurt dan je vooraf denkt. Dus houd hier rekening mee in je planning en met het bepalen van je deadline. Komen we ook weer bij het puntje techniek. Wanneer je de techniek van je online academie uitbesteedt, heb je je online training veel sneller live dan wanneer je de techniek zelf doet en alles moet uitzoeken.

Stok achter de deur

Een goede stok achter de deur hebben kan ook nog helpen. Vertel bijvoorbeeld op social media dat je bezig bent met het maken van je online programma. Of vertel het je business buddy of coach. Of verkoop je online training alvast. Dan moet je namelijk wel meteen aan de slag met het uitwerken van je programma. Zeg er dan wel bij dat je online training nog niet klaar is en vermeld wanneer de eerste module klaar is. Wanneer je je online training al verkoopt voordat het klaar is, ontdek je ook meteen of er interesse is in je online training en verdien je er ook meteen geld mee. Het eerste punt zorgt ervoor dat je geen tijd, energie en geld verspilt aan het maken van een online training waar misschien geen vraag naar is. Door het tweede punt heb je inkomsten terwijl je je online programma aan het uitwerken bent.

Conclusie

Merk je dat je je online cursus uitstelt door de techniek? Besteed de techniek dan uit. De kosten voor het uitbesteden van je online academie en van de andere technische aspecten van je online programma heb je zo weer terugverdiend. Loop je tegen de inhoud van je online training aan? Bepaal wie je doelgroep is en maak je doelgroep vooral niet te breed. Welk probleem verhelp je met je online cursus? Werk je online training uit van het resultaat naar het startpunt. Waar staat je potentiële klant nu? Een online training hoeft niet alleen online te zijn. Je kunt ook kiezen voor een blended training. Oftewel een mix van online en offline (face to face). Je kunt je online lessen ook laten testen door een groep klanten. Een deadline en een planning helpen je om uitstelgedrag te voorkomen. Zeker wanneer je een stok achter de deur hebt zoals je volgers op de hoogte houden van je online training. Of je online training alvast verkopen. Nog voordat je het af hebt.

Hulp nodig bij je online training?

Wil je je online training niet langer uitstellen, maar kun je wel wat hulp gebruiken bij de techniek? Zoals het maken van je online academie? Plan dan een online kennismakingsgesprek met me in.