Je hebt besloten om online te ondernemen, zodat je meer klanten kan helpen zonder dat het je meer tijd kost. Je hebt al een onderwerp voor een online training. Nu alleen nog onderzoeken of je doelgroep het ook zo’n goed idee vindt. Maar hoe kom je erachter of er vraag is naar je online training? Je leest het in deze blog.

9 manieren om te onderzoeken of er vraag is naar je online training - online leeromgeving/online academie laten maken en technische ondersteuning bij je online programma

Wat is je motivatie om een online training te maken?

Wat is je motivatie om aan de slag te gaan met een online training? Is dat klanten helpen of vooral “makkelijk en snel” geld verdienen? Als het je vooral gaat om geld en niet om het helpen van klanten dan kun je beter meteen stoppen. Ben je juist op het idee van een online training gekomen, omdat klanten je vaak dezelfde vraag stellen of een bepaald probleem hebben? En kun je ze met jouw online training echt verder helpen? Onderzoek dan vooral of er behoefte is aan jouw online training.

Hoe vaak wordt naar jouw type cursus gezocht in Google?

De online training die je wilt geven, gaat over een specifiek onderwerp. Je kunt onderzoeken hoe vaak er naar dit type cursus wordt gezocht in Google. Een handige tool hiervoor is Ubersuggest. Op Ubersuggest.io zie je hoe vaak er op een bepaalde zoekterm wordt gezocht. Is er een hoog zoekvolume dan betekent dit dat mensen vaak op deze term zoeken en dat er behoefte is aan dit type cursus.

Hoe populair zijn YouTube video’s over het onderwerp van jouw online training?

Zoek vervolgens op YouTube naar video’s over het onderwerp van jouw online training. Zijn deze video’s er en hoe vaak zijn ze bekeken? Wanneer er wel video’s zijn, maar deze amper bekeken worden dan kan dit betekenen dat er geen interesse in is. Als er helemaal geen video’s over te vinden zijn, dan hoeft dit niet te betekenen dat er geen vraag is naar jouw online training. Het onderwerp van jouw online training kan dan juist een gat in de markt zijn. Je hoeft je dus niet vast te pinnen aan hoe populair YouTube video’s over het onderwerp van jouw online training zijn, maar je kan de cijfers wel in je achterhoofd houden.

Wat zijn de best gelezen blogs op je website?

Publiceer je blogs op je website? Wanneer je meerdere blogs hebt geschreven en je website wordt al goed bezocht dan kun je checken wat de best gelezen blogs zijn op je website. Dit zijn onderwerpen waarin je doelgroep geïnteresseerd is. Je kunt de cijfers terugvinden in de statistieken in Google Analytics. Heb je nog geen blogs/ Hoog tijd om te beginnen met bloggen. Door te bloggen profileer je jezelf namelijk als expert en zullen lezers eerder geneigd zijn om met jou in zee te gaan. Bovendien is bloggen heel goed voor de vindbaarheid van je website in Google en kun je in je blogs ook nog eens verwijzen naar je online training.

Welke vragen worden er gesteld in Facebook groepen?

Ben je lid van Facebook groepen waar je ideale klant ook in zit? Zo niet, meld je dan gelijk aan bij een groep die past bij jouw branche of bij het onderwerp van jouw online training. Welke vragen worden er gesteld in deze Facebook groep? Met welk probleem worstelen de leden? Is dat een probleem waar jouw online training over gaat? Als het probleem wat jij oplost met jouw online training veelvuldig wordt besproken, dan weet je dat er vraag is naar je online training.

Vraag het in je eigen Facebook community

Heb je een eigen Facebook community? Vraag je leden met welke problemen ze kampen en peil of er interesse is in jouw online training. Je kan een poll houden of een enquête maken. Voor het maken van een enquête heb je geen ingewikkelde systemen nodig. Je maakt deze in Google Forms.

Bel een paar klanten

Waarom bel je niet een paar klanten? Vertel ze over je online training en vraag of eventueel collega ondernemers met jouw online training geholpen kunnen worden. Verhelpt jouw online training hun probleem of kunnen zij met jouw online training hun droom verwezenlijken? Alle feedback die ze geven, kun je meenemen in de ontwikkeling en promotie van je online training. Niet alleen in de beslissing om wel of niet door te zetten met je online training, maar je kunt hun feedback ook verwerken in de inhoud van je training. Of vermelden op de salespage van je online training. Je kunt er ook blogs over schrijven.

Start met een gratis weggever

Een gratis weggever is bijvoorbeeld een e-book of een checklist die je iemand geeft in ruil voor zijn e-mailadres. Het is een laagdrempelige manier voor iemand om kennis met jou te maken. Bied heel veel waarde met je weggever, maar kijk uit dat je niet alles weggeeft. Je moet niet willen dat iemand met behulp van jouw weggever zelf aan de slag gaat en zich dus niet aanmeldt voor jouw online training. Met een online training bied je een complete oplossing aan en met een gratis weggever verhelp je een klein stukje van het probleem.

Met een gratis weggever kun je goed testen of er animo is voor jouw online training. Wanneer een gratis weggever vaak wordt aangevraagd, weet je dat mensen met een bepaald probleem zitten waarmee ze graag geholpen willen worden. Zorg er dus wel voor dat je weggever waardevol is, zodat je een goede indruk achterlaat.

Zorg er ook voor dat het aanmeldformulier voor de weggever gevonden wordt, zodat mensen zich kunnen aanmelden. Maak een aparte pagina aan voor het formulier en zet de link in het menu van je website en promoot de link op social media.

Kijk bij de concurrent

Heb je concurrenten die een soortgelijke online training geven? Probeer te achterhalen of zij succesvol zijn met hun online training. Hebben ze veel positieve reviews op hun website? Hoe ziet de inhoud van hun online training eruit? Kijk eens op hun salespage. Bedenk vooral ook hoe je je kan onderscheiden van je concurrent. Heeft een klant bij je concurrent bijvoorbeeld maar een jaar toegang tot de online training, dan kun jij onbeperkt toegang aanbieden. Of bied bijvoorbeeld maandelijkse of tweewekelijkse Q&A sessie aan als dit niet bij de online training van je concurrent zit. Maar ook inhoudelijk kun je nagaan hoe jij je online training kan verreiken en opzichte van de online training van je concurrent. Kun je misschien waardevolle bonussen toevoegen aan je programma?

Werk met een bèta lancering

Bij een bèta lancering verkoop je je online training nog voordat deze af is. Pas nadat je je online training hebt verkocht, start je met het uitwerken van de inhoud en het maken van een online leeromgeving. Klinkt heel spannend en dat is het ook. Maar je weet dan wel of er interesse is voor je online training. Het voorkomt dat je veel tijd en geld stopt in een online training waar misschien helemaal geen interesse in is. Je moet er wel voor zorgen dat in ieder geval de eerste module klaar staat op de startdatum van je training. De andere modules kun je dan druppelsgewijs vrijgeven. Dit betekent dat er elke week een nieuwe module vrijkomt.

Conclusie

Er zijn meerdere manieren om te onderzoeken of er vraag is naar je online training. Mijn advies is dan ook: ga echt eerst op onderzoek uit voordat je tijd en geld investeert in het maken van een online programma. Informeer bij je klanten, kijk bij concurrenten, check hoe het onderwerp van jouw online training scoort in Google en op YouTube, check de statistieken van je website, doe onderzoek in Facebook groepen in je eigen community en maak een waardevolle weggever waarmee je niet de complete oplossing weggeeft. Je kunt beter meer tijd nemen voor de voorbereiding dan dat je achteraf tegenvallende verkopen hebt met je online training. Of erger nog: helemaal geen verkopen.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij één van deze onderwerpen in deze blog? Of wil je een online leeromgeving laten maken voor je online training? Neem dan contact met me op. Ik help je graag verder.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *