Online leeromgevingen voor vrouwelijke ondernemers met twee digitale linkerhanden

Online leeromgevingen voor vrouwelijke ondernemers met twee digitale linkerhanden

9 manieren om te onderzoeken of er vraag is naar je online training

Je hebt besloten om online te ondernemen, zodat je meer klanten kan helpen zonder dat het je meer tijd kost. Je hebt al een onderwerp voor een online training. Nu alleen nog onderzoeken of mensen het ook zo’n goed idee vinden. Maar hoe kom je erachter of er vraag is naar je online training? Je leest het in deze blog.

Wat is je motivatie?

Wat is je motivatie om een online training te geven? Is dat klanten helpen of vooral geld te verdienen? Als het je vooral gaat om geld verdienen en staat het helpen van klanten niet centraal dan kun je beter meteen stoppen. Ben je juist op het idee gekomen, omdat klanten je vaak dezelfde vraag stellen of een bepaald probleem hebben? En kun je ze met een online training verder helpen? Onderzoek dan vooral of er markt is voor jouw online training.

 

Hoe vaak wordt naar jouw type cursus gezocht in Google?

De online training die je wilt geven gaat over een bepaald onderwerp. Je kunt kijken hoe vaak er op dit type cursus wordt gezocht in Google. In mijn geval zou dit een website cursus kunnen zijn. Ik kan dan nagaan hoe vaak er op website cursus wordt gezocht. Op Ubersuggest zie je hoe vaak er op een bepaalde zoekterm wordt gezocht. Is er een hoog zoekvolume dan betekent dit dat mensen hier vaak op zoeken en dat er behoefte is aan dit type cursus.

 

Hoe populair zijn YouTube video’s over jouw onderwerp?

Zoek vervolgens op YouTube naar video’s over jouw onderwerp. Zijn deze video’s er en hoe vaak zijn ze bekeken? Ik weet dat er over websites heel veel video’s zijn en dat deze goed bekeken worden, maar hoe zit dat met video’s over jouw onderwerp? Wanneer er wel video’s zijn, maar deze worden amper bekeken dan kan dit betekenen dat er geen interesse is. Als er geen video’s over zijn, dan hoeft dit niet te betekenen dat jouw onderwerp niet goed is. Het kan juist een gat in de markt zijn. Je hoeft je dus niet vast te pinnen aan hoe populair YouTube video’s over jouw onderwerp zijn, maar je kan de cijfers wel in je achterhoofd houden.

 

Wat zijn de best gelezen blogs op je website?

Schrijf je blogs op je website? Wanneer je meerdere blogs hebt en je webite wordt al goed bezocht dan kun je checken wat de best gelezen blogs zijn op je website. Dit zijn onderwerpen waarin je lezers geïnteresseerd zijn. Je kunt de cijfers terugvinden in de statistieken in Google Analytics. Heb je nog geen blogs? Hoog tijd om te beginnen met bloggen. Door te bloggen profileer je jezelf namelijk als expert en zullen lezers eerder geneigd zijn om met jou in zee te gaan. Bovendien is bloggen heel goed voor je vindbaarheid in Google en kun je straks in je blogs verwijzen naar je online training, bijvoorbeeld in de call to action onderaan de blog.

 

Welke vragen worden er gesteld in Facebook groepen?

Ben je lid van Facebook groepen waar je ideale klant ook in zit? Nog niet? Meld je dan gelijk aan bij een groep over jouw onderwerp. Welke vragen worden er gesteld in deze Facebook groep? Met welke probleem worstelen mensen? Is dat een probleem waar jouw online training over gaat? Als het probleem wat jij oplost met jouw online training veelvuldig besproken wordt, dan weet je dat er vraag is naar je training. 

 

Vraag het je in je eigen Facebook community

Heb je een eigen Facebook community? Vraag je leden met welke problemen ze kampen en toets of er interesse is in jouw online training. Je kan een poll houden of een enquête maken. Voor het maken van een enquête heb je geen ingewikkelde systemen nodig. Je maakt deze heel snel in Google Forms.

 

Bel een paar klanten

Waarom bel je niet een paar klanten? Vertel ze over je online training en vraag of zij of eventueel collega ondernemers met zo’n training geholpen zouden kunnen worden. Verhelpt jouw online training hun probleem of kunnen zij met jouw training hun droom verwezenlijken? Alle feedback die ze geven, kun je meenemen. Niet alleen in je beslissing om wel of niet door te zetten met je online training, maar je kunt hun feedback ook verwerken in de inhoud. Vaak geven mensen in gesprekken namelijk heel waardevolle informatie die je niet alleen kan verwerken in de lessen, maar bijvoorbeeld ook in je online marketing. Denk aan blogs.

 

Start met een gratis weggever

Een gratis weggever is bijvoorbeeld een e-book of een checklist die iemand krijgt in ruil voor zijn e-mailadres. Wat is het verschil tussen je online training en een gratis weggever? Met een online training bied je een complete oplossing en met een gratis weggever verhelp je een klein stukje van het probleem. Als ik een website cursus aanbied, leert iemand met de training zijn website te maken. Als gratis weggever heb ik dan een e-book ter voorbereiding op het maken van een website. Met het e-book treft iemand alle voorbereidingen voor het maken van zijn website en met de cursus gaat hij zijn website echt maken.

Met een gratis weggever kun je goed testen of er animo is voor jouw online training. Wanneer een gratis weggever vaak wordt aangevraagd, weet je dat mensen graag geholpen willen worden. Zorg er wel voor dat je heel veel waarde biedt met je gratis weggever en dat het aanmeldformulier voor de weggever ook gevonden wordt. Maak een aparte pagina met daarop het aanmeldformulier en deel de link van deze pagina op social media, adverteer desnoods.

 

Kijk bij de concurrent

Heb je concurrenten die een soortgelijke online training geven? Kun je achterhalen of zij succesvol zijn met hun online training? Hebben ze veel reviews op hun website? Hoe ziet de inhoud van hun online training eruit? Kijk eens op hun salespage. En bedenk vooral ook hoe je je kan onderscheiden van je concurrent. Heeft een klant bij je concurrent bijvoorbeeld maar een jaar toegang tot de training, dan kun jij onbeperkt toegang aanbieden. Of bied bijvoorbeeld maandelijkse of tweewekelijkse Q&A sessies aan als dit niet in het aanbod van je concurrent zit. Maar ook inhoudelijk kun je nagaan hoe jij je aanbod kan verreiken ten opzichte van het aanbod van je concurrent. Kun je misschien waardevolle bonussen toevoegen aan je programma?

 

Werk met een bèta lancering

Bij een bèta lancering verkoop je je online training nog voordat deze af is. Pas nadat je de training hebt verkocht, start je met het uitwerken van de inhoud en het maken van een online leeromgeving. Klinkt heel spannend en dat is het ook. Maar je weet dan wel of er interesse is voor je online training. Het voorkomt dat je heel veel tijd en geld stopt in een online training waar misschien helemaal geen interesse in is. Je moet er wel voor zorgen dat in ieder geval de eerste module klaar staat op de startdatum. De andere modules kun je eventueel druppelsgewijs vrijgeven. Dit betekent dat er elke week een nieuwe module vrij komt.

 

Conclusie

Er zijn meerdere manieren om te onderzoeken of er vraag is naar je online training. Mijn advies is dan ook: ga echt op onderzoek uit voordat je tijd en geld investeert in het maken van een online programma. Informeer bij je klanten, kijk bij concurrenten, check hoe jouw onderwerp scoort in Google en op YouTube, check de statistieken van je website, doe onderzoek in Facebook groepen en in je eigen community en maak een waardevolle weggever. Je kunt beter meer tijd nemen voor de voorbereiding dan dat je achteraf tegenvallende verkopen hebt met je online training.

 

Ga jij een online training maken? Op welke manieren ga jij onderzoeken of er interesse is in het onderwerp van je training? Laat het me weten in de reacties.

Deel deze blog

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *