Wanneer is een goed moment om te starten met de verkoop van je online programma? Als je online training helemaal klaar is of juist voordat je nog maar één les hebt uitgewerkt? Het heeft beide voor- en nadelen. In deze blog lees je er alles over.

Wanneer starten met de verkoop van je online programma? Meteen of pas als je hele training klaar is? - online leeromgeving/online academie laten maken en technische ondersteuning bij je online programma

Verkopen wanneer je online programma klaar is

Het meest veilige lijkt je online programma pas te verkopen op het moment dat deze helemaal af is. Het voordeel hiervan is dat je je geen zorgen hoeft te maken of je alle modules wel op tijd klaar hebt. De inhoud van de lessen uitwerken kan aardig wat tijd kosten. Dus wanneer je je online programma pas verkoopt op het moment dat je alle lessen gevuld hebt, heb je een geruster gevoel.

Je online training verkopen nog voordat je de lessen klaar hebt

Je kan je online training ook verkopen nog voordat je de modules en lessen gevuld hebt. Dit heet een bèta lancering. Sommige mensen worden ontzettend nerveus van het idee hun online training al te verkopen nog voordat ze de modules en lessen klaar hebben. Misschien zelfs nog wel voordat je ook maar één les in een leeromgeving hebt staan.

Voordelen van een bèta lancering

Het verkopen van je online programma voordat het klaar is, heeft zeker voordelen:

Nog niet alle lessen klaar bij de start?

Heb je een datum doorgegeven aan de deelnemers van je online programma, maar heb je nog niet alle lessen klaar op deze datum? Geen probleem! Je kunt ook werken met dripped content. Hierbij geef je cursisten elke week toegang tot een nieuwe module. Zorg er dan voor dat je de eerste module klaar hebt staan. Tijdens de eerste week kun je dan verder werken aan de tweede module en zo verder tot de laatste module.

Conclusie

Je online training pas verkopen wanneer je online academie helemaal klaar is? Of je training al lanceren nog voordat je begonnen bent met het uitwerken van de lessen? Pas starten met de verkoop wanneer je alle lessen klaar hebt, geeft een geruster gevoel. Je kunt op je gemak alles uitwerken. Dan nog blijft de lancering van je online training spannend. Ook als je programma helemaal staat. Want komen er wel aanmeldingen? Deze vraag krijg je eerder beantwoord wanneer je werkt met een bèta lancering. Je start dan al met het verkopen van je online training nog voordat je de lessen of modules klaar hebt. Spannend, want je hebt een deadline waarop je in ieder geval de eerste module of les klaar moet hebben bij dripped content. Of zelfs je hele programma, wanneer je deelnemer meteen toegang tot alle online lessen krijgt. Maar bij een bèta lancering weet je wel meteen of er interesse is in je training. Dit voorkomt dat je veel tijd, moeite en geld in het maken van een online cursus steekt en er daarna achterkomt dat er geen animo voor is. Je kunt dan ook beter kiezen voor een bèta lancering.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *