Je hebt besloten dat je een online training wilt aanbieden. Maar dan kom je erachter dat je concurrent al een soortgelijke online training aanbiedt. Wat moet je nu doen? Moet je stoppen met je idee voor je online training of ga je gewoon verder en wil je je online leeromgeving snel online? In deze blog lees je hier meer over.

Wil je deze blog liever beluisteren? Dat kan! Beluister dan de Online Leeromgeving Podcast.

Wat als je concurrent al een online training aanbiedt, kun je dan ook een e-learning maken? - online leeromgeving/online academie laten maken en technische ondersteuning bij je online training/online programma/online cursus

Is het erg als je niet de eerste of het enige bedrijf bent met een online training over hetzelfde onderwerp?

Het kan zomaar gebeuren dat je een geweldig idee hebt voor een online training over een specifiek onderwerp, maar dat je niet de eerste bent met dit idee. Zeker sinds 2020 zijn steeds meer ondernemers online lessen gaan aanbieden. Wanneer er soortgelijke bedrijven bestaan als dat van jou dan is de kans natuurlijk groot dat deze bedrijven al een online training aanbieden. En misschien zelfs wel trainingen over hetzelfde onderwerp als waar jij een e-learning over wilt maken. Is dat erg? Zeker niet, het geeft aan dat er vraag is naar je online training. Zou er nog helemaal geen online cursus bestaan over het topic waar jij je online training over wilt maken, dan moet je eerst goed onderzoeken of er überhaupt vraag is hiernaar. Omdat je hebt gezien dat concurrenten al een soortgelijke online training aanbieden, weet je dat er markt voor is. Concurrentie houdt je bovendien scherp. Door te kijken naar je concurrent kun je je afvragen hoe jij het beter kunt doen.

Heeft het nog wel zin om ook een online training te lanceren als je concurrent al een soortgelijke e-learning aanbiedt?

Laat je niet afschrikken door het feit dat je concurrent al een e-learning aanbiedt. Er is genoeg plek voor iedereen, dus ook voor jou met jouw online training. Bovendien kun je niet iedereen bedienen. Sommige klanten passen beter bij jou dan andere. Bedenk hoeveel mensen je kan helpen met jouw online training. Juist omdat je concurrent een online training aanbiedt over hetzelfde onderwerp heeft het zin om zelf ook een e-learning aan te bieden. Omdat er markt voor is. Bovendien spreek jij andere klanten aan dan je concurrent, omdat je een andere persoonlijkheid en eigen visie hebt. En misschien ook wel andere volgers op social media of bezoekers op je website.

Hoe onderscheid je jouw online training van de online training van je concurrent?

Iedereen is uniek. Dat geldt ook voor jou als ondernemer. Je hebt een eigen persoonlijkheid en een eigen visie. Bovendien heb je een andere werk- en levenservaring dan je concurrent. Dit sijpelt allemaal door in je online training. Daarnaast maak je zelf de inhoud van je online training en kun je allerlei extra’s toevoegen. Live online sessies of bonussen. Staar je niet blind op wat je concurrent wel aanbiedt, maar kijk naar wat hij niet aanbiedt. Welke bonussen kun jij toevoegen die niet in de online training van je concurrent zitten? Of geef je deelnemer langer toegang tot de online training. Of geef 2 x per maand een live online sessie i.p.v. 1 x per maand. Probeer je zoveel mogelijk te onderscheiden en maak je lessen en extra’s zo waardevol mogelijk. Doe je uiterste best om je deelnemers het allerbeste resultaat te laten behalen met je online training. En wees vooral ook behulpzaam. Heeft je deelnemer een vraag of loopt hij vast tijdens de lessen? Zorg dat hij bij je terecht kan. Per e-mail, via een contactformulier, via een besloten community of een live online sessie.

Conclusie

Het is helemaal niet erg als je concurrent al een online training aanbiedt over het onderwerp waarover jij ook een online cursus wilt maken. Dit betekent dat er markt voor is. Gelukkig kun je je op meerdere manieren onderscheiden met je online training. Ten eerste ben jij uniek. In je persoonlijkheid en visie, maar ook met je werk- en levenservaring. Ten tweede maak jij zelf je online lessen en zijn deze misschien wel heel anders dan die van je concurrent. Voeg zoveel mogelijk waarde toe aan je online training, zoals live online sessies en bonussen. En vergeet niet: help je deelnemers zo goed mogelijk zodat ze het allerbeste resultaat behalen met je training.

Hulp nodig bij je online training?

Heb je technische ondersteuning nodig bij je online training? Zoals het maken van een online leeromgeving? Plan dan een online kennismakingsgesprek met me in.