Online leeromgevingen en websites voor vrouwelijke ondernemers met twee digitale linkerhanden

online leeromgevingen - websites | Digital D, WordPress webassistent

Online leeromgevingen en websites voor vrouwelijke ondernemers met twee digitale linkerhanden

Werkt je website of online leeromgeving niet meer na een update?

Werkt je website of online leeromgeving niet meer na een update? | online leeromgevingen en websites, virtual assistant, webassistant

 

Werkt je website of online leeromgeving niet meer na een update? Ziet je website of online academie er ineens anders uit? Of is je website  of online leeromgeving misschien zelfs wel helemaal offline en kun je niet eens meer inloggen? In deze blog lees je hoe je dit probleem kan verhelpen en – wanneer je site of academie offline is – je deze weer snel in de lucht krijgt.

Kun je nog inloggen op je website of academie?

Wanneer een update fouten geeft, kun je soms nog wel en soms helemaal niet meer inloggen in je website of online leeromgeving. Als je nog wel kan inloggen, verhelp je het probleem in het dashboard van je website of online leeromgeving. Is je website of academie helemaal offline en kun je niet meer inloggen? Dan begin je met het oplossen van het probleem in de FTP server. Als je gaat werken in de FTP server heb je de inleggegevens van je hostingprovider nodig. Dit is de partij waarbij je een webhostingpakket hebt afgesloten. 

Waardoor kunnen problemen ontstaan?

Problemen aan de werking van je website of academie kunnen ontstaan als je heel lang geen updates uitvoert aan je website of online leeromgeving. Denk aan updates voor WordPress, je plugins en je WordPress thema. Maar ook plugins onderling of plugins in combinatie met WordPress en je thema kunnen botsen met elkaar. 

Welke plugin zorgt voor een fout in je website of online leeromgeving?

Heb je net een update aan plugins gedaan? Weet je welke plugin problemen geeft? Heb je maar één plugin bijgewerkt en is daarna het probleem ontstaan? Dan is het vrij duidelijk dat de update van die plugin de oorzaak is. Als je meerdere plugins hebt bijgewerkt, kan het eenvoudig zijn om te achterhalen welke plugin problemen geeft. Mits je de plugins één voor één hebt geüpdate en daarna hebt gekeken of je website of online academie nog goed werkt. Als je alle plugins in één keer hebt bijgewerkt, weet je niet welke plugin precies de fout veroorzaakt.

Fout door update van één plugin herstellen, als je nog kan inloggen in je website of academie

Kun je nog wel inloggen in je website of online academie? Check of de WordPress versie die je gebruikt de nieuwste is. Zo niet, voer dan een update aan WordPress uit. Zijn er geen updates van WordPress beschikbaar dan check je of je thema’s helemaal up to date zijn. Als er updates van je thema beschikbaar zijn, voer je deze uit. Het kan namelijk zijn dat je nog werkt met oudere versies van WordPress en je thema en dat deze botsen met de plugin. Is nu alles up to date en werkt je website of online leeromgeving (of een deel ervan) nog steeds niet na alle updates? Deactiveer de plugin en installeer deze opnieuw. Helpt dit niet? Als je de plugin WP Rollback hebt geïnstalleerd, kun je de vorige versie van de plugin terugzetten. Heb je deze plugin niet, dan kun je de fout eventueel melden bij de ontwikkelaar van de plugin. Je kan dan wachten op een reactie van de ontwikkelaar en de plugin in de tussentijd niet gebruiken of je kan op zoek naar een alternatieve plugin. Wil je gebruikmaken van een alternatieve plugin? Let er dan op dat je een plugin installeert die compatibel is met de WordPress versie die je gebruikt, dat deze niet al te lang geleden is bijgewerkt en dat deze ook veel gebruikers heeft. Dit zegt iets over de betrouwbaarheid van een plugin.

Fout door update van één plugin herstellen, wanneer je niet meer kan inloggen in je website of online leeromgeving

Als je website of online leeromgeving offline is en je kan ook niet meer inloggen, ga je naar je FTP server. Je gaat dan naar de map public_html, daarna naar de map wp-content, map plugins en vervolgens hernoem je de betreffende plugin. Als het goed is, kun je nu weer inloggen in je website of online academie. Vervolgens kun je de stappen volgen die ik hierboven heb beschreven bij “fout door update van één plugin herstellen, als je nog kan inloggen in je website of academie”.

Website of online academie werkt niet meer, maar je weet niet door welke plugin en je kan nog wel inloggen

Heb je meerdere plugins tegelijk bijgewerkt en weet je niet door welke plugin je website of academie niet meer werkt? Als je nog kan inloggen, schakel je één voor één de plugins uit. Na elke deactivatie bekijk je je website of online leeromgeving. Werkt je website of academie na de uitschakeling van een plugin weer? Dan weet je dat de fout waarschijnlijk door deze plugin veroorzaakt wordt. Volg dan ook weer de stappen die ik heb beschreven heb bij “fout door update van één plugin herstellen, als je nog kan inloggen in je website of academie”. 

Website of academie werkt niet meer, maar je weet niet door welke plugin en kan niet meer inloggen

Heb je meerdere plugins tegelijk bijgewerkt, is je website of online academie nu offline en kan je ook niet meer inloggen? Ga dan naar de FTP server en hernoem de plugin map. Volg hiervoor de stappen bij “fout door update van één plugin herstellen, wanneer je niet meer kan inloggen in je website of online leeromgeving”. In plaats van één plugin, hernoem je dus de map plugins. Daarna volg je de stappen onder de kop “website of online academie werkt niet meer, maar je weet niet door welke plugin en je kan nog wel inloggen”. 

Pagina ziet er anders uit na update van WordPress

Heb je een update gedaan voor WordPress en ziet je pagina er ineens anders uit? Als verder je plugins en je thema helemaal up to date zijn, is het enige wat je dan hoeft te doen is inloggen op je pagina en deze opnieuw te publiceren. Je hoeft er verder niets aan te veranderen. 

Tips om problemen op je website of online leeromgeving tegen te gaan

  1. Zorg ervoor dat je zo snel mogelijk updates aan je website of online academie uitvoert. Ook als je niet veel aan je website of online leeromgeving werkt, log regelmatig in (bijvoorbeeld elke twee weken of elke maand) om te kijken of er nog updates beschikbaar zijn. 
  2. Installeer alleen de noodzakelijke plugins. Hoe meer plugins op je website of academie, hoe groter de kans op problemen.
  3. Installeer plugins die betrouwbaar zijn. Dit zijn plugins die compatibel zijn met de versie van WordPress die je gebruikt, die niet al te lang geleden zijn bijgewerkt en die veel gebruikers heeft. 
  4. Maak altijd een back-up van je website of academie voordat je een update uitvoert. Mocht de inhoud van je website of je online training verloren gaan, dan heb je altijd een back-up die je terug kan zetten. Hoe je een back-up maakt, lees je op mijn blog: “Hoe maak je een back-up van je WordPress website of online leeromgeving?“.

 

Werkt je website of online leeromgeving niet meer en wil je hulp bij het oplossen van het probleem?

In deze blog heb je gelezen over de verschillende oplossingen die er zijn wanneer je website of online leeromgeving niet meer werkt na een update. Ook weet je nu hoe je problemen op je website of academie tegen kan gaan, zoals dat regelmatig updates uitvoeren heel belangrijk is en dat je niet teveel plugins installeert. Werkt je website of online leeromgeving nu niet meer door een update, is deze misschien zelfs wel helemaal offline en lukt inloggen ook niet meer? Wil je dat je website weer goed werkt en snel weer in de lucht is? Neem dan contact met me op. 

Ik wil hulp bij mijn website of online leeromgeving

 

 

 

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *