Websitebouwer/webdesigner (WordPress) - ik maak websites en online leeromgevingen voor vrouwelijke ondernemers die willen knallen met hun (online) business, maar opzien tegen techniek - webassistant - technisch virtual Assistant

Websites, online leeromgevingen & zoekmachineoptimalisatie (SEO)
voor vrouwelijke ondernemers met twee digitale linkerhanden

Een website opzetten in WordPress: hoe doe je dat? Volg dit stappenplan!

Wanneer je gestart bent met je eigen bedrijf, wil je natuurlijk dat je bedrijf online goed vindbaar is voor nieuwe klanten. Je wilt daarom zo snel mogelijk een website opzetten voor je bedrijf. Maar hoe pak je het maken van je website aan? In deze blog lees je hoe je een website op kan zetten.

 

Een website opzetten in WordPress: hoe doe je dat? Volgt dit stappenplan! Ik maak websites en online leeromgevingen voor vrouwelijke ondernemers die willen knallen met hun (online) business, maar opzien tegen techniek - webassistant - technisch virtual Assistant

Stappenplan website maken

Domeinnaam registreren

Bedenk welke domeinnaam je wilt gebruiken en leg deze vast. Dit kun je doen via partijen zoals Mijndomein, Vimexx, Strato en Antagonist.

Hosting regelen

Met alleen de registratie van je domeinnaam ben je er nog niet. Wanneer je een website wilt laten draaien op jouw domeinnaam heb je ook hosting nodig. Dit kun je regelen via dezelfde webhosting providers zoals vermeld bij stap 1.

WordPress installeren

Zelf maak ik alle websites in WordPress. WordPress is een gebruiksvriendelijk systeem en bovendien gratis. Wel moet je voor sommige plugins of thema’s betalen. WordPress is een content management systeem (CMS, het systeem achter een website) dat wereldwijd populair is bij veel bedrijven. Het is niet alleen betrouwbaar, maar websites gemaakt in WordPress worden ook goed gevonden in Google. Ik raad je daarom aan om met WordPress te gaan werken. Per webhosting provider verschilt het hoe je WordPress kan installeren op jouw domein.

Coming soon page installeren

Tijdens het maken van je website wil je misschien niet dat iedereen met je mee kan kijken. Wanneer je een coming soon page installeert, wordt deze aan je bezoeker getoond en kun jij rustig doorwerken aan je website. Op de coming soon page kun je je logo en je contactgegevens vermelden, zodat je bezoeker weet hoe hij jou kan bereiken (ook al is je website nog niet af). Zodra je website helemaal af is, haal je de coming soon page er weer af.

Thema kiezen

Wanneer je je website in WordPress bouwt, kun je kiezen uit verschillende thema’s. Er zijn gratis thema’s waar je gebruik van kunt maken, maar je kunt ook kiezen voor een betaald thema. Kies voor een thema wat goed past bij de inhoud van je website, jouw doelgroep aanspreekt en responsive is. Een responsive thema betekent dat je website mobielvriendelijk is, oftewel dat jouw website goed wordt weergegeven op een smartphone. Dit is een must in deze tijd waarbij een groot deel van het zoekverkeer via de mobiele telefoon loopt.

Logo en favicon uploaden

Wanneer je een logo hebt, kun je deze uploaden zodat deze in je menu wordt weergegeven. Een favicon kun je ook uploaden. Deze wordt in het klein weergegeven naast je URL in de URL balk. Een favicon kun je het beste maken in een vierkant formaat.

Sitetitel en ondertitel

Bij sitetitel vul je in wat voor bedrijf je hebt c.q. welke diensten je aanbiedt en bij de ondertitel zet je een pakkende beschrijving neer.

Statische pagina of blogpagina als startpagina

Wanneer je bezoeker je URL intypt, komt hij op een startpagina. Wil je dat hij op een homepage (statische pagina) komt of op een pagina met je laatste berichten (pagina met al je blogs)? Stel dit in.

Permalinks aanpassen

In de titel van je berichten wil je de berichtnaam opgenomen en geen nummer of datum. Het meest ideale is je www.jouwdomeinnaam.nl/berichtnaam en niet www.jouwdomeinnaam.nl/?p=123 wat standaard is. Wijzig de permalinks daarom naar de optie met vermelding van de berichtnaam.

Kleuren

Welke kleuren ga je gebruiken op je website? Heb je al een logo voor je bedrijf? Probeer de kleuren van je website daarbij aan te laten sluiten. Als tip wil ik je meegeven niet te veel kleuren te gebruiken op je website. Probeer je website rustig en vriendelijk te laten ogen. Dat is prettiger voor je bezoeker en je bezoeker raakt zo niet afgeleid.

Lettertype

Kies de lettertypes en groottes uit. Dit kun je doen voor je corps tekst en per kopje (H1 t/m H6 header).

Footer maken

De footer is de voettekst onderaan je website. Dit blok komt onderaan elke pagina op je website terug. Via de widgets kun je je footer inrichten. Hier kun je bijvoorbeeld je bedrijfsgegevens plaatsen en een link naar je social media kanalen.

Copyright balk

Helemaal onderaan je website, onder de footer, komt de copyrightbalk. Ook wel de onderkantbalk genoemd. Hierin zet je de volgende copyrightgegevens: © eerste jaar – huidige jaar van publicatie + jouw bedrijfsnaam. In de copyrightbalk kun je ook een link plaatsen naar je algemene voorwaarden en je privacyverklaring.

Cookiebalk installeren

Je hebt vast weleens een cookiebalk gezien wanneer je een website bezocht. Deze kun je installeren via een plugin en aanpassen naar jouw kleuren.

Beveiliging- en antispam plugins installeren

Ik raad je sterk aan om je website te beveiligen tegen hackers en spam. Dit kun je doen via plugins. Zelf gebruik ik de Antispam Bee plugin en de WordFence security plugin.

Pagina’s maken

Welke pagina’s komen er op je website? In ieder geval een homepage. De meeste bedrijven hebben verder nog de volgende pagina’s: diensten/aanbod pagina, over mij pagina, contactpagina en soms een tarievenpagina, portfolio/pagina met referenties en een blogpagina.

Contactformulier maken

Op je contactpagina plaats je een contactformulier en je adresgegevens. Bij het thema wat ik gebruik zit al een ingebouwde module voor een contactformulier. Check of er bij jouw thema ook een module hiervoor is en anders kun je via een plugin een contactformulier maken.

Portfolio/referenties

Projecten die je met succes hebt voltooid en positieve referenties van klanten zou ik zeker een plekje geven op je website. Met een portfolio en referenties toon je niet alleen aan dat je een vakman bent, maar het vergroot ook je betrouwbaarheid. Een betere reclame voor je bedrijf is er eigenlijk niet.

Blog

Een blogpagina raad ik je ook zeker aan. Je website is min of meer een statisch geheel. Door te bloggen voorzie je je website regelmatig van nieuwe content. Maak je deze dynamisch. Door het regelmatig aanvullen van nieuwe content word je beter gevonden in Google en het laat je lezer zien dat je een expert bent in jouw vakgebied.

Menu aanmaken

Zet alle pagina’s die je hebt gemaakt in het menu. Dit menu komt bovenaan je website.

Teksten

Het schrijven van teksten doe je nog voordat je een website bouwt. Neem hier echt de tijd voor. Het is belangrijk dat je tekst jouw doelgroep raakt. Schrijf niet alleen voor Google, maar voor je lezer. Hiermee bedoel ik dat je je tekst niet volpropt met zoektermen. Natuurlijk is het goed wanneer je een belangrijke zoekterm opneemt in je tekst, maar schrijf vooral voor je klant. Werk met tussenkopjes. Jouw lezer leest namelijk niet de hele tekst, maar scant vooral en blijft haken bij datgene wat hem aanspreekt. Daarnaast vergroten tussenkopjes je vindbaarheid in Google.

Yoast plugin installeren

Met de Yoast plugin kun je per pagina en per bericht titels en omschrijvingen invullen. Dit zijn de teksten die je wilt laten zien in de zoekresultaten. Zet per pagina en bericht dus een pakkende titel en aantrekkelijke omschrijving neer.

Google Analytics en Google Webmaster Tools

Met Google Analytics en Google Webmaster Tools krijg je meer inzicht in hoeveel bezoekers er op je website zijn gekomen, welke pagina’s ze hebben bezocht, hoe lang ze op je website zijn gebleven en via welke zoektermen ze je website hebben gevonden.