Wanneer je gestart bent met je eigen bedrijf, wil je natuurlijk dat je bedrijf online goed vindbaar is voor nieuwe klanten. Je wilt daarom zo snel mogelijk een website opzetten voor je bedrijf. Maar hoe pak je het maken van je website aan? In deze blog lees je hoe je een website kan bouwen met WordPress.

Domeinnaam

Bedenk welke domeinnaam je wilt gebruiken en leg deze vast. Dit kun je doen via partijen zoals Mijndomein, Vimexx, Strato en Antagonist.

Hosting

Met alleen de registratie van je domeinnaam ben je er nog niet. Wanneer je een website wilt laten draaien op jouw domeinnaam heb je ook hosting nodig. Dit kun je regelen via dezelfde webhosting providers zoals vermeld bij “domeinnaam registreren”.

WordPress

Zelf maak ik alle websites in WordPress. WordPress is een gebruiksvriendelijk systeem en bovendien gratis. Wel moet je voor sommige plugins of thema’s betalen. WordPress is een content management systeem (CMS, het systeem achter een website) en is wereldwijd populair bij veel bedrijven. Het is niet alleen betrouwbaar, maar websites in WordPress worden ook goed gevonden in Google. Ik raad je daarom aan om met WordPress te werken. Per webhosting provider verschilt het hoe je WordPress kan installeren op jouw domein.

Coming soon page

Tijdens het maken van je website wil je niet dat iedereen met je mee kan kijken. Wanneer je een coming soon page installeert, wordt deze aan je bezoeker getoond en kun jij rustig doorwerken aan je website. Op de coming soon page kun je je logo en je contactgegevens vermelden, zodat je bezoeker weet hoe hij jou kan bereiken. Zodra je website helemaal af is, haal je de coming soon page er weer af.

Thema

Wanneer je je website in WordPress maakt, kun je kiezen uit verschillende thema’s. Er zijn gratis thema’s waar je gebruik van kunt maken, maar je kunt ook kiezen voor een betaald thema. Een betaald thema is vaak gebruiksvriendelijker en heeft meer opties, zoals het Divi thema. Wil je meer weten over Divi? Lees meer over de Divi cursus die ik aanbied. Bij deze online training krijg je een lifetime licentie van Divi ter waarde van 249 dollar.

Logo en favicon

Wanneer je een logo hebt, kun je deze uploaden zodat deze in het menu van je website wordt weergegeven. Een favicon kun je ook uploaden. Deze wordt in het klein weergegeven naast je URL, in de URL balk. Een favicon kun je het beste maken in een vierkant formaat zodat deze goed wordt weergegeven.

Sitetitel en ondertitel

Bij sitetitel vul je in wat voor bedrijf je hebt c.q. welke diensten je aanbiedt en bij ondertitel zet je een pakkende beschrijving neer.

Statische pagina of blogpagina als startpagina

Wanneer je bezoeker je URL intypt, komt hij op een startpagina. Wil je dat hij op de homepage (statische pagina) komt of op een pagina met je laatste berichten (pagina met al je blogs)? Stel dit in.

Permalinks

In de titel van je berichten wil je de berichtnaam opnemen en geen nummer of datum. Het meest ideale is www.jouwdomeinnaam.nl/berichtnaam en niet www.jouwdomeinnaam.nl/?p=123 wat standaard is. Wijzig de permalinks daarom naar de optie met vermelding van de berichtnaam.

Kleuren

Welke kleuren ga je gebruiken op je website? Heb je al een logo voor je bedrijf? Probeer de kleuren van je website daarbij aan te laten sluiten. Als tip wil ik je meegeven niet te veel kleuren te gebruiken op je website. Probeer je website rustig en vriendelijk te laten ogen. Dat is prettiger voor je bezoeker en je bezoeker raakt zo niet afgeleid.

Lettertype

Kies de lettertypes en groottes uit. Dit kun je doen voor je corps tekst en per kopje (H1 t/m H6 header).

Footer

De footer is de voettekst onderaan je website. Dit blok komt onderaan elke pagina op je website terug. Via de widgets kun je je footer inrichten. Maak je je website met een thema zoals Divi dan kun je de footer maken met de themabouwer. In de footer plaats je bijvoorbeeld je bedrijfsgegevens, nuttige links of een link naar je social media kanalen.

Copyright balk

Helemaal onderaan je website, onder de voettekst, komt de copyright balk. Ook wel de onderkantbalk genoemd. Hierin zet je de volgende copyrightgegevens: © eerste jaar – huidige jaar van publicatie + jouw bedrijfsnaam. In de copyrightbalk kun je ook een link plaatsen naar je algemene voorwaarden en je privacyverklaring.

Cookiebalk

Je hebt vast weleens een cookiebalk gezien wanneer je een website bezocht. Deze kun je installeren via een plugin en aanpassen naar jouw kleuren.

Beveiliging en antispam plugins

Ik raad je sterk aan om je website te beveiligen tegen hackers en spam. Dit kun je doen via plugins. Zelf gebruik ik de plugin Antispam Bee en de plugin WordFence Security.

Pagina’s

Welke pagina’s komen er op je website? In ieder geval een homepage. De meeste bedrijven hebben verder nog de volgende pagina’s: diensten/aanbod pagina, over mij pagina, contactpagina, soms een tarievenpagina, portfolio of pagina met referenties en een blogpagina.

Contactformulier

Op je contactpagina plaats je een contactformulier en je contactgegevens. Bij het Divi thema zit een ingebouwde module voor een contactformulier. Zit er geen module voor een contactformulier bij jouw thema? Installeer dan een plugin hiervoor.

Portfolio/referenties

Projecten die je met succes hebt voltooid en positieve referenties van klanten zou ik zeker een plekje geven op je website. Met een portfolio en referenties toon je niet alleen aan dat je een vakman bent, maar het vergroot ook je betrouwbaarheid. Een betere reclame voor je bedrijf is er eigenlijk niet.

Blog

Een blogpagina raad ik je ook aan. Je website is min of meer een statisch geheel. Door te bloggen voorzie je je website regelmatig van nieuwe content. Maak je deze dynamisch. Door het regelmatig aanvullen van nieuwe content wordt je website beter gevonden in Google en het laat je lezer zien dat je expert bent in jouw vakgebied.

Menu

Zet alle pagina’s die je hebt gemaakt in het menu. Dit menu komt bovenaan je website.

Teksten

Het schrijven van teksten doe je nog voordat je een website maakt. Neem hier echt de tijd voor. Het is belangrijk dat je tekst jouw doelgroep raakt. Schrijf niet alleen voor Google, maar voor je lezer. Hiermee bedoel ik dat je je tekst niet volpropt met zoektermen. Natuurlijk is het goed wanneer je een belangrijke zoekterm opneemt in je tekst, maar schrijf vooral voor je lezer. Werk met tussenkopjes. Je lezer leest namelijk niet de hele tekst, maar scant vooral en blijft haken bij datgene wat hem aanspreekt. Daarnaast vergroten tussenkopjes je vindbaarheid in Google.

Yoast plugin installeren

Met de Yoast plugin kun je per pagina en per bericht titels en omschrijvingen invullen. Dit zijn de teksten die je wilt laten zien in de zoekresultaten. Zet per pagina en per bericht een pakkende titel en aantrekkelijke omschrijving neer.

Google Analytics en Google Search Console

Met Google Analytics en Google Search Console krijg je meer inzicht in hoeveel bezoekers er op je website zijn gekomen, welke pagina’s ze hebben bezocht, hoe lang ze op je website zijn gebleven en via welke zoektermen ze je website hebben gevonden.

Zelf je website maken in WordPress?

Wil je zelf je website maken in WordPress? Volg dan de online cursus Divi website builder waarmee je stap-voor-stap je website maakt. Bij aanschaf van de cursus krijg je een lifetime licentie van het Divi thema.

WordPress website uitbesteden?

Wil je het laten maken van je website uitbesteden? Ik help je graag verder. Plan een online kennismakingsgesprek met me in.