Werkt je online leeromgeving niet meer na een update? Ziet je online academie er ineens anders uit? Of je online leeromgeving misschien zelf wel helemaal offline en kun je niet eens meer inloggen? In deze blog lees je hoe je dit probleem kan verhelpen en hoe je je digitale leeromgeving weer snel in de lucht krijgt, als deze offline is.

Werkt je online leeromgeving niet meer na een update? - online leeromgeving/online academie laten maken en technische ondersteuning bij je online training

Kun je nog inloggen op je online academie?

Wanneer een update fouten geeft, kun je soms nog wel en soms helemaal niet meer inloggen in je online leeromgeving. Als je nog wel kan inloggen, verhelp je het probleem in het dashboard van je online leeromgeving (WordPress).

Is je online academie offline?

Is je online academie helemaal offline en kun je niet meer inloggen? Dan begin je met het oplossen van het probleem in de FTP server. Als je gaat werken in de FTP server heb je de inloggegevens van je hostingprovider nodig. Dit is de partij waarbij je een webhostingpakket hebt afgesloten.

Waardoor kunnen er probleem met je online leeromgeving ontstaan?

Problemen met het functioneren van je online academie kunnen ontstaan als je heel lang geen updates uitvoert aan je online leeromgeving. Denk aan updates voor WordPress, je plugins, je LMS en je WordPress thema. Maar ook plugins onderling of plugins in combinatie met WordPress en je thema kunnen met elkaar botsen.

Welke plugin zorgt voor een fout in je online leeromgeving?

Heb je net een update aan plugins uitgevoerd? Weet je welke plugin problemen geeft? Heb je maar één plugin bijgewerkt en is daarna het probleem ontstaan? Dan is het vrij duidelijk dat de update van die plugin de oorzaak is.

Als je meerdere plugins hebt bijgewerkt, is het lastig om te bepalen welke plugin de betreffende fout heeft veroorzaakt. Zorg er daarom voor dat je plugins niet allemaal tegelijk bijwerkt, maar één voor één. Kijk tussendoor of je online academie nog goed functioneert.

Fout door update van één plugin herstellen, als je nog kan inloggen in je online academie

Kun je nog wel inloggen in je online academie? Check of de WordPress versie die je gebruikt de nieuwste versie is. Zo niet, voer dan een update aan WordPress uit. Zijn er geen updates van WordPress beschikbaar dan check je of je thema helemaal up to date is.

Als er een update van je thema beschikbaar is, werk je deze bij. Het kan namelijk zijn dat je nog werkt met een oudere versie van WordPress en je thema en dat deze botsen met de nieuwere versie van een plugin.

Is nu alles up to date en werkt je online leeromgeving (of een deel ervan) nog steeds niet na alle updates? Deactiveer de plugin en installeer deze opnieuw. Helpt dit niet?

Als je de plugin WP Rollback hebt geïnstalleerd, kun je de vorige versie van de plugin terugzetten. Heb je deze plugin niet, dan kun je de fout eventueel melden bij de ontwikkelaar van de plugin. Je wacht dan op een reactie van de ontwikkelaar. Gebruik de plugin de tussentijd niet of ga op zoek naar een alternatieve plugin met dezelfde funtionaliteit.

Op zoek naar een alternatieve plugin

Wil je gebruikmaken van een alternatieve plugin met dezelfde functionaliteit? Let er dan op dat je een plugin installeert die compatibel is met de WordPress versie die je gebruikt, dat deze niet al te lang geleden is bijgewerkt en dat deze veel gebruikers heeft. Dit zegt iets over de betrouwbaarheid van een plugin.

Fout door update van één plugin herstellen, wanneer je niet meer kan inloggen in je online leeromgeving

Als je online leeromgeving offline is en je kan ook niet meer inloggen, ga je naar je FTP server. Je gaat dan naar de map public_html, daarna naar de map wp-content, map plugins en vervolgens hernoem je de betreffende plugin.

Als het goed is, kun je nu weer inloggen in je online leeromgeving. Vervolgens kun je de stappen volgen die ik hierboven heb beschreven bij “fout door update van één plugin herstellen, als je nog kan inloggen in je online academie”.

Je online academie werkt niet meer, maar je weet niet door welke plugin dit komt en je kan nog wel inloggen

Heb je meerdere plugins tegelijk bijgewerkt en weet je niet door welke plugin je online leeromgeving niet meer werkt? Als je nog kan inloggen, schakel je één voor één de plugins uit. Na elke deactivatie bekijk je je online leeromgeving.

Werkt je online academie na de uitschakeling van een specifieke plugin weer? Dan weet je dat de fout waarschijnlijk door deze plugin is veroorzaakt. Volg dan ook weer de stappen die ik heb beschreven bij ” fout door update van één plugin herstellen, als je nog kan inloggen in je online academie”.

Je online leeromgeving werkt niet meer, maar je weet niet door welke plugin en kan niet meer inloggen

Heb je meerdere plugins tegelijk bijgewerkt, is je online academie nu offline en kan je ook niet meer inloggen? Ga dan naar de FTP server en hernoem de plugin map. Volg hiervoor de stappen bij “fout door update van één plugin herstellen, wanneer je niet meer kan inloggen in je online leeromgeving”.

In plaats van één plugin, hernoem je dus de map plugins. Daarna volg je de stappen onder de kop “je online academie werkt niet meer, maar je weet niet door welke plugin dit komt en je kan nog wel inloggen”.

Je lespagina ziet er anders uit na update van WordPress

Heb je een update gedaan van WordPress en ziet je lespagina er ineens heel anders uit? Als je plugins en je thema helemaal up to date zijn, is het enige wat je dan hoeft te doen bewerken van je lespagina en die opnieuw publiceren. Je hoeft er verder niets aan te veranderen.

Tips om problemen op je online leeromgeving tegen te gaan

  1. Zorg ervoor dat je zo snel mogelijk updates aan je online academie uitvoert. Ook als je niet veel aan je online leeromgeving werkt. Log regelmatig in om te kijken of er nog updates beschikbaar zijn. Bijvoorbeeld elke twee weken of elke maand.
  2. Installeer alleen de noodzakelijke plugins. Hoe meer plugins op je online academie, hoe groter de kans op problemen.
  3. Installeer plugins die betrouwbaar zijn. Dit zijn plugins die compatibel zijn met de versie van WordPress die je gebruikt, die niet al te lang geleden zijn bijgewerkt en die veel gebruikers hebben.
  4. Maak altijd een back-up van je online academie voordat je een update uitvoert. Mocht de inhoud van je online training verloren gaan, dan heb je altijd een back-up die je terug kan zetten.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij je online academie of wil je een online leeromgeving laten maken? Neem dan contact met me op. Ik help je graag verder.