Websitebouwer/webdesigner (WordPress) - ik maak websites en online leeromgevingen voor vrouwelijke ondernemers die willen knallen met hun (online) business, maar opzien tegen techniek - webassistant - technisch virtual Assistant

Websites, online leeromgevingen & zoekmachineoptimalisatie (SEO) voor vrouwelijke ondernemers met twee digitale linkerhanden

Websitebouwer/webdesigner (WordPress) - ik maak websites en online leeromgevingen voor vrouwelijke ondernemers die willen knallen met hun (online) business, maar opzien tegen techniek - webassistant - technisch virtual Assistant

Websites, online leeromgevingen & zoekmachineoptimalisatie (SEO) voor vrouwelijke ondernemers met twee digitale linkerhanden

Zoekwoorden- of termen op je website gebruiken om beter vindbaar te worden in Google

Het gebruik van zoekwoorden of zoektermen zorgt ervoor dat je website beter gevonden wordt in Google. Maar wat zijn nu zoekwoorden of zoektermen, hoe voeg je deze toe aan je website en hoe kom je aan zoekwoorden- of termen? Je leest het in deze blog.

Zoekwoord 

Een zoekwoord is een woord dat je doelgroep intypt in Google. Als ik online op zoek ga naar een nieuwe camera kan ik camera intypen. Camera is dan een zoekwoord. Een zoekwoord hoeft geen enkel woord te zijn, maar kan uit maximaal drie woorden bestaan. Een zoekwoord wordt ook wel een shorttail keyword genoemd. Ik zou dus niet alleen camera in kunnen typen, maar ook digitale camera.

Zoekterm

Een zoekterm is – net als een zoekwoord – de zoekopdracht die je doelgroep intypt in Google. Het verschil met een zoekwoord is dat een zoekterm bestaat uit minimaal drie zoekwoorden. Mijn zoekopdracht naar een camera zou dan digitale camera met kantelbaar scherm kunnen zijn. Dit wordt ook wel een longtail keyword genoemd. Een zoekterm is veel specifieker dan een zoekwoord. 

Hoe zoeken mensen in Google?

Je zag net dat een zoekterm een stuk specifieker is. Wanneer ik digitale camera met kantelbaar scherm intyp in Google, krijg ik alleen de  digitale camera’s met een kantelbaar scherm in beeld. Voor mij als potentiële klant is dit een stuk relevanter, want ik krijg alleen producten op mijn scherm die een kantelbaar scherm hebben. Op deze manier is het makkelijker zoeken. De meeste mensen zullen op deze manier hun zoekopdracht intypen in Google, omdat ze alleen relevante resultaten willen zien.  Dit geldt niet alleen voor camera’s, maar voor elk product. 70% van de zoekopdrachten bestaat uit longtail keywords, oftewel zoektermen van minimaal drie woorden (en dus geen zoekwoorden). 

Hoe word je beter vindbaar in Google: met zoekwoorden of zoektermen? 

De meeste mensen gebruiken zoektermen in Google. Je maakt dus meer kans om gevonden te worden in Google wanneer je gebruikmaakt van zoektermen van minimaal drie woorden. Daarnaast is er op zoekwoorden (van maximaal die woorden) veel meer concurrentie. Je kunt je vast voorstellen dat je haast niet kan scoren op een zoekterm als camera of digitale camera. Je moet dan opboksen tegen grote bedrijven zoals Coolblue en Bol.com die bovenaan in Google staan. Wanneer je langere zoektermen gebruikt, maak je veel meer kans om ook in de zoekresultaten te verschijnen met je website. 

Hoe kom je erachter welke zoekwoorden- of termen je moet gebruiken?

Klinkt allemaal leuk met die zoekwoorden- en termen, shorttail en longtail, maar hoe weet je nu welke woorden en termen je moet gebruiken? Ga eens rustig zitten voor een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Pak een vel papier erbij en schrijf alles op wat je binnenschiet. Welke zoektermen zouden je potentiële klanten in Google intypen? Welke problemen hebben ze? Met welke vragen melden klanten zich bij je? Dit laatste kun je perfect nagaan in je mailbox. Wanneer je dit allemaal hebt uitgeschreven, is het tijd voor een zoekwoordonderzoek met verschillende tools.

Volume per zoekwoord 

Er zijn verschillende tools waarmee je kunt uitzoeken hoeveel zoekverkeer er is naar de woorden en termen die je hebt opgeschreven. Dit heet ook wel het zoekwoordvolume. Het heeft geen zin om pagina’s en blogs te schrijven over zoektermen waar geen verkeer naar is. 

(Nieuwe) zoektermen vinden met tools

Met de volgende tools kun je niet alleen nagaan hoeveel zoekopdrachten er maandelijks gemiddeld ingevoerd worden per woord of term, ook kun je nieuwe zoekwoorden vinden die interessant voor jou zijn. Je kunt hiervoor Ubersuggest, Semrush, Google Suggest, Google Search Console en Google Analytics gebruiken.

Ubersuggest

Met Ubersuggest kun je heel veel inzicht krijgen in zoektermen. Je ziet er niet alleen het volume, maar ook hoe moeilijk het is om met die zoekterm te scoren in Google. Dit element wordt ook wel de SEO Difficulty (SD) genoemd. Wanneer de SD score heel hoog is, is het ontzettend moeilijk om met deze zoekterm hoog in Google te scoren en kun je je beter richten op een andere zoekterm met minder concurrentie. Meestal zijn dit zoektermen met een lager volume. De zoektermen kun je allemaal naar een Excel sheet exporteren (naar CSV exporteren).

Staar je trouwens niet blind op het volume, want dat is namelijk een gemiddelde. Zeker bij seizoensgebonden producten/diensten/evenementen kan het volume maandelijks nogal fluctueren.

In Ubersuggest zie je ook nog een overzicht met gerelateerde zoektermen. Hier kunnen ook interessante termen bij staan, dus neem deze lijst zeker door.

Daarnaast kun je ook zien op welke zoektermen je website al wordt gevonden. Hiervoor hoef je alleen maar je URL in te typen.

Semrush

Semrush is ook een goede zoekwoord tool. Wanneer je bij keyword overview de zoekterm invoert, krijg je veel informatie zoals de keyword difficulty (concurrentie), het zoekvolume, varaties op de zoekterm, gerelateerde zoekterm en vragen die in Google zijn gesteld en die de zoekterm bevatten.

Wil je weten op welke zoekwoorden je website al gevonden wordt in de zoekresultaten? Typ dan je URL in bij organic research.

Google Suggest

Google Suggest is de zoekbalk in Google waar je je zoekopdrachten intypt. Zoda je een woord intypt, verschijnen er suggesties die voor jou relevant kunnen zijn. In Ubersuggest of Semrush kun je vervolgens nagaan hoeveel zoekverkeer er maandelijks gemiddeld voor deze term is.

Google Search Console en Google Analytics

Vergeet ook vooral de tools Google Search Console en Google Analytics niet. Wanneer je je website koppelt aan deze twee tools, krijg je ontzettend veel inzicht in het zoekverkeer naar je website. Niet alleen hoe vaak je website is bezocht, maar ook welke zoekopdrachten er zijn ingetypt en op welke positie je staat in Google. In Google Search Console kun je je positie zien wanneer je de gegevens exporteert naar een Excel bestand. 

Hoe bepaal je op welke zoektermen je je richt?

Ik schreef al over volume en concurrentie (keyword difficulty). Wanneer je beter gevonden wilt worden in Google, richt je je bij voorkeur op longtail keywords (zoektermen van minimaal drie woorden). Dit omdat 70% van de zoekopdrachten uit longtail keywords bestaat. Daarnaast moet er zoekverkeer naar de zoekterm zijn én moet er niet een grote concurrentie zijn. 

Hoe verwerk je de zoektermen in je tekst?

Wanneer je lijstje met zoektermen klaar is, kun je gaan schrijven. Zorg ervoor dat het zoekwoord of de zoekterm op de volgende plekken op je pagina of blog staat:

  1. in de URL
  2. in de H1 titel van je pagina
  3. in de eerste zin of alinea
  4. in de tussenkopjes
  5. in de title tag
  6. in de metadescription

Tussenkopjes gebruiken

Breek je tekst op in verschillende alinea’s en maak gebruik van tussenkopjes. Tussenkopjes maken je tekst overzichtelijker, want de bezoeker van je site leest nooit je hele pagina van de eerste tot de laatste letter. Hij scant je pagina en blijft hangen bij woorden of zinnen die zijn aandacht trekken. Dus ook bij interessante tussenkopjes. Google houdt ook van tussenkopjes, dus zet deze zeker in je tekst!

Zoekterm zover mogelijk naar voren plaatsen

Plaats de zoekterm zover mogelijk naar voren. Voor zover dit mogelijk is en de tekst nog goed doorloopt. Hoe eerder een zoekterm in de tekst voorkomt, hoe meer waarde deze heeft voor Google. Dit is dus belangrijk om in de gaten te houden bij het schrijven van je teksten.

Voorkom keywordspam

Ga niet overdrijven met je zoekterm. Gebruik je term niet in elke zin. Bedenk dat je in de eerste plaats voor je lezer schrijft en niet voor Google. Maak de tekst zo natuurlijk mogelijk. Schrijf op een manier zoals je zou praten tegen je bezoeker. En natuurlijk zijn zoektermen belangrijk voor Google, anders begrijpt Google minder goed waar je stuk over gaat. Maar zorg ervoor dat de zoekwoorddichtheid niet te hoog is, ga dus vooral niet spammen met je zoekwoord!

Gebruik synoniemen

Probeer synoniemen te gebruiken voor je zoekterm. Dit maakt de tekst niet alleen afwisselend voor je doelgroep, maar is ook goed voor Google. Op synoniemen.net kun je naar synoniemen zoeken.

Aan de slag met je belangrijkste zoektermen?

Nu weet je wat het verschil is tussen een zoekwoord en een zoekterm, waarom je je beter kunt richten op longtail keywords, met welke tools je zoekwoordonderzoek kan doen en hoe je je zoektermen in je tekst verwerkt. Ga jij aan de slag met je belangrijkste zoektermen?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *